Overslaan en naar de inhoud gaan

21% van de PR-professionals en marketeers vindt zijn werk nutteloos

Geen beroepsgroep, behoudens kunstenaars, is zo sceptisch over de sociale waarde van eigen werk
Miniatuurvoorbeeld
Nutteloos
© Costasz / 123RF
Miniatuurvoorbeeld
Nutteloos
© Costasz / 123RF

Veel professionals in de PR en marketing vinden hun werk nutteloos. Ze scoren een tweede plaats, na kunstenaars, in een internationale ranglijst van beroepsbeoefenaren die hun eigen werk als overbodig beoordelen.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit een onderzoek van Robert Dur (Erasmus Universiteit) en Max van Lent (Universiteit Leiden) die 100 duizend werkenden in 47 landen in de wereld onder de loep namen.

Anekdotisch

De twee wetenschappers wilden de verhalen onderbouwen die rondgaan over mensen die vinden dat hun werk van geen waarde of zelfs een negatieve impact heeft op de samenleving, vertelden ze de Volkskrant. ‘De bewijzen daarvoor waren tot nu toe vooral anekdotisch.’

Harde data

Maar nu zijn er dus harde data afkomstig uit het International Social Survey Program. Daarin wordt mensen gevraagd of ze het eens zijn met de uitspraak: ‘Mijn  werk is nuttig voor de samenleving’. Driekwart beaamt dat.

Ongeveer 8% van de werknemers beschouwt zijn baan als sociaal nutteloos, en nog eens 17% twijfelt over de maatschappelijke waarde. Er is een groot verschil tussen werknemers in de publieke sector en het bedrijfsleven. Van laatstgenoemde beschouwt 11% zijn baan als nutteloos, terwijl slechts 3% van de werknemers in de publieke sector op die manier over zijn werk denkt.

Eenvoudige beroepen, plus PR en marketing

In het bedrijfsleven, valt de onderzoekers verder op, scoren de ‘eenvoudige beroepen’ met veel routinematige handelingen hoog evenals banen in financiën, sales, marketing en PR.

De laatstgenoemde categorie scoort zelfs een tweede plaats. 21% van de PR-professionals en marketeers vindt zijn baan van geen maatschappelijke waarde (n=143). Ze zijn uit verschillende landen afkomstig. De data zijn van 2015.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in