Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik de wetenschap om je campagne effectiever te maken

Om adverteerders te helpen de creativiteit en daarmee de effectiviteit van hun advertenties te verbeteren, ontwikkelde de Persgroep de…
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Samen met MetrixLab test de Persgroep nu al anderhalf jaar de effectiviteit van advertenties in print en online, maar ook van video en branded content. Zowel vóór plaatsing als daarna, middels de Advertising Impact Monitor (AIM).



Senior sales analist Suzanne van den Hoogen legt uit hoe AIM werkt: ‘AIM is een methode om op het niveau van de creatie adverteerders te helpen om effectievere advertenties te maken. AIM geeft inzicht in wat onze lezers en kijkers van jouw advertentie vinden. Sommige advertenties zijn creatief sterk en vallen op, maar er zijn er ook die beter gewaardeerd zouden kunnen worden wanneer de creatie wordt aangepast.'

Adverteerders die dat willen, kunnen hun creatie aanpassen en verschillende concepten door de Persgroep laten pretesten, vertelt Van den Hoogen: 'Wij benaderen creatie als een wetenschap, zodat we ook vanuit “wetmatigheden” advies kunnen geven. Het is een service die we aanbieden en omdat we het wekelijks doen, hebben we inmiddels een flinke database waar we inzichten uit kunnen delen met onze klanten. Zo creëren we een benchmark, niet alleen op algemeen niveau, maar ook branche-specifiek. We durven ook wel te stellen dat onze benchmark voor branded content uniek is in Nederland.’

Het effect van sterke creatie
De Persgroep investeert de komende jaren fors om relevantie en effectiviteit aan te tonen en adverteerders optimaal van dienst te zijn. ‘Behalve op creatie-niveau willen we adverteerders ook inzicht geven in het effect van hun campagne, zowel in print als online. Voor dat effectonderzoek werken we met eigen lezerspanels van al onze titels of met externe onderzoeksbureaus.’

De investeringen en inspanningen passen bij de overtuiging die de Persgroep heeft vertaald in de campagne ‘Zonder aandacht heb je niets aan bereik.’
Van den Hoogen: ‘Het idee hierachter is dat adverteerders overal bereik kunnen kopen. Het is een commodity geworden. Het kwantitatieve aspect van bereik is belangrijk, maar zonder de factor kwaliteit ofwel aandacht, zegt het onvoldoende over het effect. En dát staat of valt weer met de impact van de creatie.’

Het Kenniscentrum voor Aandacht
Om de eigen kennis te verdiepen en relevant te maken voor klanten, richtte de Persgroep in 2015 het Kenniscentrum voor Aandacht op, een onderzoekscentrum in samenwerking met Newcom. Hierin wordt onderzocht hoe aandacht werkt op merk(beleving), loyaliteit en gedrag. Inmiddels zijn 120 merken onderzocht onder ruim 35.000 personen. De concrete inzichten die dit oplevert, deelt de Persgroep met de markt en de klanten. 
Al die aandacht voor aandacht verklaart Van den Hoogen simpel: ‘We adviseren adverteerders graag hoe zij het maximale uit hun creatie kunnen halen en daarmee ook uit hun campagne.’


Het Kenniscentrum voor Aandacht
Om de eigen kennis te verdiepen en relevant te maken voor klanten, richtte de Persgroep in 2015 het Kenniscentrum voor Aandacht op, een onderzoekscentrum in samenwerking met Newcom. Hierin wordt onderzocht hoe aandacht werkt op merk(beleving), loyaliteit en gedrag. Inmiddels zijn 120 merken onderzocht onder ruim 35.000 personen. De concrete inzichten die dit oplevert, deelt de Persgroep met de markt en de klanten. 
Al die aandacht voor aandacht verklaart Van den Hoogen simpel: ‘We adviseren adverteerders graag hoe zij het maximale uit hun creatie kunnen halen en daarmee ook uit hun campagne.’



large_Foto_Suzanne_van_den_Hoogen.jpg
large_Foto_Suzanne_van_den_Hoogen.jpg


Suzanne van den Hoogen

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in