Campagnebureau BKB de mist in met anti-racismeposter: 'Heel erg dom'
Campagnebureau BKB heeft wel eens een betere maand gehad. Op een van de antiracismeposters die het bureau maakte voor de gemeente Amsterdam prijkt een joekel van een spelfout: Grijp jij in als je buurvrouw wordt uitgescholen om haar hoofddoek?
Bram Festen, sinds vorig jaar partner bij het bureau, noemt de misser 'gewoon heel erg dom'. Wethouder Groot Wassink kondigde de campagne vorige maand aan. Het was dus aanpoten voor het Amsterdamse bureau. 'We hebben er met tien man allemaal overheen gelezen', zegt Festen. 'We moesten de campagne in hele korte tijd lanceren en het ging om allerlei verschillende formaten: van abri tot wildplak. Dat er dan een fout wordt gemaakt is natuurlijk heel dom en vooral ook zonde, want we hebben expres gekozen voor een positieve campagne tegen discriminatie. Jammer dat de focus dan hier op komt te liggen, op zo’n stomme fout.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe poster kan niet even snel vervangen worden. In de reclamezuil van JCDecaux zitten er drie affiches aan elkaar die ronddraaien. Woensdag wordt er een foutloze versie geplaatst. Festen: 'Ik hoop niet dat het blijft hangen en dat de campagne toch iets positiefs uit zal stralen. Gelukkig zijn de andere posters wel allemaal goed.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidDe meeste buurvrouwen worden juist uitgescholden voor h**r omdat ze geen hooffddoek dragen. De campagne gaat inderdaad finaal de mist in. Maar dankzij de typvout wel heel veel publiciteit. Zouden ze de boodschap expres omgedraaid hebben en de spelfout met opzet hebben toegepast om het onderwerp van discussie te maken? Wel een groot risico...
“Wildplak” in opdracht van de gemeente Amsterdam. Interessant!