Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Behandel SUV’s net als tabak en verbied reclame ervoor’

Het koekoeksjong onder de wagens. Slurpt te veel benzine, neemt te veel ruimte in beslag, heeft te veel uitstoot.
SUV
Een SUV
© Omar Roque, splash
SUV
Een SUV
© Omar Roque, splash

SUV's zijn groot, slurpen benzine en zijn de één na grootste veroorzaker van de toename van broeikasgassen sinds 2010. De grote wagens zijn een enorm probleem, aldus een rapport van de Britse New Weather Institute. De auto's moeten daarom eenzelfde behandeling krijgen als tabak. Ofwel: reclame voor SUV's moet worden verboden, zo is te lezen in het rapport van de denktank. 

related partner content for mobile comes here

De SUV’s zijn het koekoeksjong in een wagenpark. De auto's verbruiken veel meer benzine dan reguliere auto's en de 150.000 verkochte exemplaren, van meer dan 4,8 meter lang, zijn te groot voor een standaard parkeerplaats.

Enorme groei

De grote Sport Utility Vehicules vormen meer dan 40% van de in het VK verkochte nieuwe auto's, terwijl volledig elektrische voertuigen minder dan 2% vertegenwoordigen. Wereldwijd zijn er meer dan 200 miljoen SUV's, een stijging van 35 miljoen in 2010, goed voor 60% van de toename van het wereldwijde wagenpark sinds 2010. 

In het rapport Upselling Smoke werd geconstateerd dat de wereldwijde trend van een snel toenemende verkoop van grotere en meer vervuilende SUV's de klimaatdoelen in gevaar bracht. Door de stijgende verkoop van de SUV’s is de daling van CO2-uitstoot van de gemiddelde Britse wagen in 2017 omgezet in een stijging. 

Smerigste deel

De New Weather Institute pleit daarom voor een reclameverbod in tabaksstijl voor auto's met een gemiddelde uitstoot van meer dan 160 g CO2 / km en voor auto's met een lengte van meer dan 4,8 meter. Dit zou het smerigste derde deel van de in het VK verkochte auto's dekken, zegt het rapport. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Martin de Munnik

Laten we eerst eens die 24.000 schepen in de wereld en die 30.000 vliegtuigen meetellen, die structureel buien de berekeningen gehouden worden. "Want niet toe te wijzen aan een land".

Martin de Munnik

buiten vanzelfsprekend

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in