Overslaan en naar de inhoud gaan

1 aprilgrappen adverteerders vallen helemaal stil

Zegen of vloek? Door de coronacrisis is er geen adverteerder meer die met een grap inhaakt op 1 april. Jos Burgers weet waarom.
Haha
Haha
© 123rf
Haha
Haha
© 123rf

De afgelopen jaren stortten merken, adverteerders steeds vaker 1 aprilgrappen uit over het Nederlands publiek. In een enkel geval erg grappig en geslaagd, in veel gevallen vervelend, fantasieloos en plichtmatig. Het verschijnsel ‘1 aprilgrappen van merken’ werd in een opiniestuk in 2015 al eens gehekeld door Hidde Tuinstra, zie hier.

related partner content for mobile comes here

Begrafenissen en oorlogen

Ieder nadeel heeft zijn voordeel, van de slechte 1 aprilgrappen zijn we door de coronacrisis verlost. Maar vraag blijft toch, waarom durven merken het niet aan? Humor is in tijde van rampen en verdriet toch juist een belangrijke bliksemafleider? Begrafenissen en oorlogen zonder humor, ondenkbaar.

Jos Burgers, auteur van het boek ‘Thuis ben ik niet zo leuk’, verdiepte zich in hoe humor kan bijdragen aan zakelijk succes. Hij stelt ook vast dat het nu echt even helemaal stil is op het gebied van 1 aprilgrappen van merken. ‘Het is even stil als op straat. En het verbaast me niets. Het bijzondere aan een 1 aprilgrap is namelijk dat het leedvermaak is, je moet iemand er echt in laten tappen. Dat durven merken nu niet aan.’

Een virus voor aap zetten

De vergelijking met begrafenissen en oorlogen gaat ook niet op volgens Burgers. Op begrafenissen, in de speeches, worden natuurlijk altijd leuke dingen, grappige dingen aangehaald over de overledene. Maar dat gaat niet ten koste van iemand. En als het oorlog is, maken we grappen, heel zwarte grappen zelfs, over de vijand. Maar die vijand, die hebben we in deze crisis niet echt. Je kan moeilijk een virus voor aap zetten.’

Grap mislukt?

Los van de crisis, en het uitblijven van 1 aprilgrappen van merken, humor is volgens Burgers een vorm van verrassend communiceren. Maar wel een risicovolle manier van communiceren. ‘Een reclameman van lang geleden vergeleek communiceren en communiceren met humor eens met verspringen en hoogspringen. Als je wat probeert om beter te communiceren, kom je iets verder of niet. Met humor moet je over de lat heen en is het dus alles of niets. Grap mislukt? Dan heb je niks. Dat risico is de reden waarom bedrijven er vaak niet voor kiezen.’

Grappen uit het verleden

Voor de mensen die de 1 aprilgrappen van merken dit jaar toch missen, hieronder linkjes naar de grollen van de vorige jaren.

1 aprilgrappen 2019

1 aprilgrappen 2018

1 aprilgrappen 2017

1 aprilgrappen 2016

De beste 1 aprilgrappen ooit

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in