Overslaan en naar de inhoud gaan

Wunderkind wilde Nederland veroveren, maar is na tweemaal gedoe over naam nu stilletjes vertrokken

Het Amerikaanse bedrijf had grote plannen, maar is na twee jaar en evenveel juridische tegenslagen weer fysiek weg uit Nederland.
Wunderkind
Een medewerker van Wunder(kind)
© Afbeelding: Wunder(kind)
Wunderkind
Een medewerker van Wunder(kind)
© Afbeelding: Wunder(kind)

Wunderkind incasseerde in maart 2023 zijn eerste juridische tegenslag. De rechter in Den Haag oordeelde dat het bedrijf op last van een dwangsom een andere naam moest aannemen. Die eis kwam van Wonderkind, een bedrijf dat al langer actief is in Europa en advertentiesoftware ontwikkelt voor vacatures. Wonderkind vreesde dat klanten in de war zouden raken door de gelijkenissen in de bedrijfsnamen, en kwam er na twee jaar praten met Wunderkind niet uit.

Naamwijziging kreeg óók kritiek

Na de sommatie van de rechter veranderde Wunderkind – alleen in Europa – zijn naam in Wunder. En dat was weer tegen het zere been van Wunder, een Nederlands bureau dat merken helpt met hun branding. Alef de Jong, oprichter van het originele Wunder, zei destijds tegen Adformatie verrast te zijn door de naamsverandering en wilde in contact komen met Wunder(kind).

Maanden onderhandeld

Acht maanden later geeft De Jong een update. ‘Na maanden van onderhandelen en gesprekken voeren heeft Wunder(kind) zich fysiek teruggetrokken uit Nederland. De domeinnaam Wunder.com is ook uit de lucht en linkt nu door naar Wunderkind.’ De Jong zegt ‘echt heel blij’ te zijn met deze uitkomst, maar verbaasd te zijn over de gang van zaken. Er is volgens hem namelijk maanden onderhandeld om tot een overeenkomst te komen met afspraken over dat beide bedrijven - in combinatie met een financiële vergoeding - naast elkaar konden bestaan.

Volgens De Jong stopte Wunder(kind) de communicatie toen de overeenkomst zo goed als rond was, maar nog getekend moest worden. ‘Na tussenkomst van onze advocaat gaf Wunder(kind) aan te vertrekken uit Nederland.’

Verwarring

Voor het Nederlandse brandingbureau Wunder is het vertrek van de internationale naamgenoot ‘de best denkbare uitkomst’, licht De Jong toe. ‘Er is nu geen kans op verwarring meer.’ Volgens De Jong heeft Wunder last gehad van die verwarring, onder meer door pakketbezorgers en bellers die het verkeerde Wunder bereikten. ‘En mensen vroegen zich af of wij een nieuw logo hadden, naar aanleiding van een advertentie van Wunder(kind) in een tijdschrift.’

Wunder(kind) was niet direct bereikbaar voor een reactie. Het kantoor in Amsterdam is wel van de bedrijfswebsite verdwenen. Het lokale pr-bureau waar Wunder(kind) voorheen mee samenwerkte, reageerde ook niet direct op vragen. 

Europese onduidelijkheid

De Europese plannen van Wunder(kind) zijn op dit moment niet helemaal duidelijk. Het eerder gebruikte Wunder.com leidt direct door naar de Engelse of Amerikaanse website en wie Wunderkind.co raadpleegt, krijgt in de Europese Unie de mededeling dat de website vanwege een juridische uitspraak niet beschikbaar is.

Het bedrijf zegt in de EU onder een andere naam te opereren, en in landen als het Verenigd Koninkrijk wel als Wunderkind te werken. Met het vertrek uit Nederland lijkt Wunder(kind) in ieder geval zijn Europese kantoor te verliezen. De bedrijfswebsite vermeldt alleen nog kantoren in Australië, het Verenigd Koninkrijk en thuisland Verenigde Staten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in