Overslaan en naar de inhoud gaan

WPP: inkomen in Q1 -3,3 procent, budgetten verschuiven naar digitale media

Wisselende resultaten bij andere holdings. Europa wordt hard getroffen.
Mark Read
Chief Executive Officer Mark Read van WPP
© WPP
Mark Read
Chief Executive Officer Mark Read van WPP
© WPP

Met een daling van het inkomen met 3,3 procent in het eerste kwartaal van 2020 voelt ook WPP de impact van de coronacrisis. De grootste communicatieholding ter wereld kwam vandaag met de Q1 cijfers naar buiten.

Het inkomen kwam uit op 3,21 miljard euro. In maart was de daling van het like-for-like inkomen bijna 8 procent. De grootste klap viel in China waar het inkomen bijna 30 procent daalde in vergelijking met vorig jaar maart. In Europa (waaronder Nederland) en Groot-Brittannië was dat bijna 10 procent.

related partner content for mobile comes here

Positieve new business

Positief is dat WPP in het eerste kwartaal voor bijna een miljard euro aan new business werd gewonnen. Onder de nieuwe klanten waren merken als Discover, Hasbro, Intel en Novo Nordisk. Er werden geen belangrijke accounts verloren. WPP meldt verder dat een vijfde van de klanten de activiteiten heeft bevroren.

Budgetten verschuiven naar digitale media en direct-to-consumer

Hoewel WPP-topman Mark Read net als Omnicom van grote onzekerheid spreekt, merkt hij wel op dat WPP ‘een sterke liquiditeit en balans’ heeft om de crisis te doorstaan. ‘We zijn getuige geweest van grote veranderingen in korte tijd, waarbij de manier waarop mensen elkaar ontmoeten, winkelen, werken en leren steeds afhankelijker wordt van technologie. We zien dat klanten meer de nadruk leggen op digitale media en direct-to-consumer en daar dan ook hun budgetten naar verschuiven. Ook zien we blijvende investeringen in marketingtechnologie.’

Besparingsplan

Tussen de dalende categorieën deden de bestelsector, technologie en detailhandel (met name voeding) het goed. Read: ‘Net als bij eerdere recessies zullen degenen die het beste voorbereid en het meest vooruitstrevend zijn nu ook vooroplopen. Ik ben er trots op hoe onze mensen en klanten hebben gereageerd in deze tijd van grote onzekerheid. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.’

Eerder kwam WPP met een actieplan om tot 900 miljoen te besparen. Daarbij werd al aangegeven de holding voorlopig geen verwachtingen voor heel 2020 publiceert.

Resultaten andere holdings

Ook andere holdings van de 'big six' publiceerden recent hun resultaten voor het eerste kwartaal.

- Omnicom publiceerde dinsdag een daling van het inkomen in eerste kwartaal van 1,8 procent. 

- Publicis zag het netto inkomen met 17,1 procent stijgen, maar organisch inkomen daalde met 2,9 procent. In onder meer Europa liep de Franse groep grote averij op met een daling van organisch inkomen van 9,2 procent.

Interpublic (IPG) had wel een een organische inkomensgroei: 0,3 procent. Netto was er een daling van 1,6 procent. Asia-Pacific werd het hardst getroffen met een daling van meer dan 5 procent.

- Havas had een dalend organisch inkomen van 3,3 procent. Netto inkomen steeg wel met 1 procent. In Europa was de daling bijna 10 procent, terwijl Noord-Amerika juist steeg met bijna 5 procent.

- Dentsu Aegis Network liet weten pas eind mei met cijfers van het eerste kwartaal te komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in