Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdam maakt eigen AI-tool: nooit meer onbegrijpelijke ambtelijke teksten?

Hoofdstad ontwikkelt ChatAmsterdam, een zelfgemaakte AI-assistent voor alle ambtenaren van de gemeente.
De Stopera, het ambtelijk thuishonk van de gemeente Amsterdam
De Stopera, het ambtelijk thuishonk van de gemeente Amsterdam
De Stopera, het ambtelijk thuishonk van de gemeente Amsterdam
De Stopera, het ambtelijk thuishonk van de gemeente Amsterdam
  • Het helpt ambtenaren bij tekstschrijven, samenvattingen en analyseren van complexe documenten.
  • ChatAmsterdam gebruikt het GPT4 model van OpenAI, maar is daar niet afhankelijk van.
  • Het is ook niet het doel van ChatAmsterdam om banen te vervangen.

Neem de gemeente Amsterdam. ‘Teksten van de gemeente worden volgens de richtlijnen op B1-niveau geschreven, zodat deze voor zoveel mogelijk Amsterdammers toegankelijk zijn’, laat de gemeente weten.

Maar in een artikeltje in een nieuwsbrief van Amsterdam over een nieuwe nummer ‘voor zorg- en woonoverlast’ zien we het bekende proza. Zinnen als: ‘Bij onbegrepen en/of onveilig gedrag kunt u denken aan situaties waarbij iemand in uw omgeving ineens verward, agressief of overlastgevend gedrag vertoont.’

Of:’ Afhankelijk van het soort melding wordt direct afgestemd met het betreffende stadsdeel, de politie, het Actiecentrum Veiligheid en Zorg en de GGD. (…) Ook online meldingen via amsterdam.nl/zorgenwoonoverlast worden centraal opgepakt.’

AI-wasstraat voor teksten

Dit soort vaktermen, lange zinnen en moeilijk taalgebruik is allesbehalve het B1-niveau dat de gemeente belooft. Maar gelukkig is zijn er n u de AI-tools die teksten kunnen schrijven en herschrijven. We gooien de tekst er in en krijgen begrijpelijk zinnen terug als:

‘U belt als u zich zorgen maakt over iemand in uw buurt. Bijvoorbeeld als iemand ineens verward, boos of luidruchtig is.’

En: ‘Het meldpunt bekijkt uw melding snel. Soms werken we samen met de politie, de GGD of de woningcorporatie. U kunt ook online melden via amsterdam.nl/zorgenwoonoverlast.’

Eigen AI-hulpje

Hoe makkelijk kan het zijn. De gemeente Amsterdam moet dat ook gedacht hebben toen ze besloot ChatAmsterdam te ontwikkelen, een zelfgemaakte AI-assistent voor alle ambtenaren van de gemeente.

Vorige week werd ChatAmsterdam officieel ingevoerd na een uitgebreide pilot. Het helpt ambtenaren bij het schrijven van teksten, maken van samenvattingen en analyseren van complexe documenten. De gegevens die ambtenaren invoeren, blijven binnen de gemeente en worden niet gebruikt om het achterliggende taalmodel verder te trainen.

Ambtelijk proza-killer?

We legden Amsterdam een aantal vragen voor over ChatAmsterdam en zijn natuurlijk benieuwd of het nu voor eens en altijd gedaan is met de veel te moeilijke teksten. Gaat ‘communicatie’ van Amsterdam hier vol op inzetten?

Het antwoord van persvoorlichting tempert de verwachtingen op enorme daadkracht. ‘ChatAmsterdam biedt de mogelijkheid om tekstschrijvers en communicatieadviseurs hierin te ondersteunen. ChatAmsterdam is er voor iedere ambtenaar dus ook voor de afdeling communicatie.’

Is Amsterdam de eerste grote gemeente of overheidsinstantie die AI op deze manier inzet?

‘Er zijn verschillende gemeenten die generatieve AI inzetten in de vorm van chatbots om vragen van inwoners te beantwoorden. Deze initiatieven zijn terug te vinden op algoritmeregister van de overheid. Wat ChatAmsterdam uniek maakt, is dat het een zelfontwikkeld intern hulpmiddel is voor de ambtenaar dat als veilig alternatief kan dienen van tools zoals ChatGPT.’

Op welke AI-tool is ChatAmsterdam gebaseerd?

‘ChatAmsterdam gebruikt het GPT4 model van OpenAI, maar is niet afhankelijk van dat model. ChatAmsterdam heeft namelijk een agnostische opzet, die de mogelijkheid biedt om makkelijk over te kunnen stappen op andere alternatieve modellen. Hiermee is ChatAmsterdam een stap in de richting van meer digitale autonomie.’

Hoe wordt gevoelige informatie afgeschermd?

‘De data die in ChatAmsterdam gedeeld worden blijven intern. Alles wat je erin zet, blijft persoonsgebonden en wordt ook niet gebruikt als input op antwoorden voor andere collega’s. Daarnaast heeft ChatAmsterdam geen toegang tot internet of interne bronnen. Medewerkers krijgen in een e-learning duidelijke instructies om geen gevoelige informatie zoals persoonsgegevens te delen.’

Hoe is de houding van ambtenaren tegenover AI? Willen ze die graag inzetten of is er overredingskracht voor nodig?

‘De keuze over het gebruik van ChatAmsterdam is aan de ambtenaar zelf. De AI-Visie van de gemeente Amsterdam stelt dat de gemeente Amsterdam AI op een verantwoorde, betrouwbare en mensgerichte manier in wil zetten. Daarom maken we AI middels ChatAmsterdam beschikbaar voor onze collega’s. De algemene vraag naar AI-oplossingen in bredere zin leeft uiteraard ook binnen de gemeente. Daarom worden er bijbehorende instructies aangeboden, zoals een interactieve e-learning om de AI-geletterdheid van de organisatie te verbeteren en de gebruikers bewust en verantwoord met ChatAmsterdam en daarmee generatieve AI om te laten gaan.

AI kan werk schelen, maar dus ook banen kosten. Is er al een bedrijfseconomische berekening gemaakt van de mogelijk opbrengsten?

‘Nee, er is geen bedrijfseconomische berekening gemaakt. Het is ook niet het doel van ChatAmsterdam om banen te vervangen. We zetten ChatAmsterdam in als een veilige en compliant AI-assistent om ambtenaren te ondersteunen in hun werkzaamheden en is daarmee geen vervanger van bedrijfsprocessen.’

Hoe worden checks & balances georganiseerd om te zorgen dat AI niet onbedoeld leidt tot fouten in tekst en beleid?

‘Voorafgaand aan het gebruik van ChatAmsterdam krijgen alle collega's een e-learning aangeboden, met de focus op het verantwoorde gebruik van ChatAmsterdam. Uiteindelijk is het een hulpmiddel en moet de output altijd gecontroleerd en gevalideerd worden voordat het wordt gebruikt.’

Er is een uitgebreide pilot gehouden. Wat waren de belangrijkste lessen?

‘De pilot bood de mogelijkheid en ruimte om risico's te identificeren en analyseren. Tijdens deze proefperiode zijn meer dan 34.000 prompts en 10.000 chats verzameld en zijn meerdere enquêtes afgenomen. In het onderzoek zijn onder andere ervaringen en mogelijke risico’s geanalyseerd en zo nodig zijn daar maatregelen voor genomen. Het onderzoeksrapport met de resultaten van de pilot wordt voor de zomer naar de raad gestuurd en daarna gepubliceerd op openresearch.amsterdam.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in