Wat is de retail aan het doen?

Een kijkje in de nieuwe Blokker.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toen ik halverwege 2005 in het stadsdeel centrum van Amsterdam kwam wonen, zat er op de hoek van de Jodenbreestraat en de Uilenburgersteeg een Chinees restaurant. Voor dit restaurant zaten steevast een groepje daklozen, dit is ook niet zo gek want drie panden verder zat een Albert Heijn, en deze groepering en winkelketen zijn sinds ik mij kan herinneren onherroepelijk met elkaar verbonden. Nu is er sinds “Project 1012” een hoop veranderd.

De daklozen zijn weg, de ramen en coffeeshops worden één voor één gesloten en ook het Chinese restaurant is inmiddels failliet. Wat er nog wel zit, is wat ik noem “de Aholdstraat”. Het begint met de Etos, dan komt de Albert Heijn en het sluit af met de Gall & Gall. Naast de Aholdstraat is een Blokker en een Hema gevestigd. Sinds vorige week is deze Blokker de nieuwe Pilotstore die de toekomst van het “nieuwe winkelen” moet inluiden…  

Online en offline

De leegstaande winkelpanden zijn niemand ontgaan. Veel MKB’ers zijn , en alleen retailers die stevig liquide zijn houden het hoofd boven water. Maar ook zij beginnen de wegblijvende consument te voelen. Blokker komt daarom met een Pilotstore. Zelf zeggen ze erover:

“Vandaag introduceert dé Hollandse huishoudspecialist Blokker een vernieuwde winkelformule  in een pilotwinkel op de Jodenbreestraat in Amsterdam. Dit is de eerste in een reeks van zes pilotwinkels die de komende weken hun deuren openen. Met de zes pilotwinkels geeft Blokker een doorkijk naar de toekomst. Blokker wil meer sfeer, gemak en mode in het huishouden brengen. 

Comfort en inspiratie voor de klant bij het oriënteren en winkelen en betaalgemak zijn essentieel. Daarom heeft Blokker niet alleen het assortiment in de nieuwe winkels gewijzigd, maar zijn ook de winkels zelf compleet veranderd. De indeling van de winkel, de presentatie van producten en de instore communicatie zijn verbeterd. Blokker geeft in de pilotwinkels tevens invulling aan de omnichannel-strategie, met een innovatief servicepunt en de introductie van tablets voor medewerkers waarmee snel relevante extra informatie voor de klant beschikbaar is."

Omnichannel strategie, het buzzword van 2012. Ik kon het natuurlijk niet laten om een kijkje te gaan nemen.

“Zes Blokkerwinkels worden omgebouwd naar pilotwinkels voor de nieuwe formule. Deze formule en de vernieuwingen zijn mede gebaseerd op uitgebreid consumentenonderzoek en diverse testen in Blokkerfilialen. De formule sluit aan bij de veranderde samenstelling en gebruiken van moderne Nederlandse gezinnen. De producten zijn ingedeeld in acht ‘werelden’, zodat de consument heel makkelijk door de winkel wordt geleid en snel het juiste product kan vinden. Deze werelden zijn: ‘schoonmaken & huishouden’, ‘wassen & strijken’, ‘koken & bakken’, ‘eten & tafelen’, ‘opbergen & organiseren’, ‘wonen & sfeer maken’, ‘spelen & verrassen’ en ‘actueel’. Extra overzicht in de winkels is ontstaan door lagere schappen, heldere verlichting en inspirerende instore communicatie”.

AH To Go

Om het kort samen te vatten is de “nieuwe” Blokker een Albert Heijn To Go geworden. Het aanbod qua producten is drastisch verkleint en ook de aankleding is ingedeeld voor de vluchtige shopper. low-medium quality producten voor medium-high pricing in vergelijking met online concurrenten. Is dit de toekomst van de retail? De medewerkers uitrusten met tablets om informatie op te zoeken die de consument zelf ook kan vinden op het internet? Er wordt tevens een samenwerking aangegaan met 24kitchen om een geselecteerd keukenassortiment aan te bieden. Het voelt als een laatste stuiptrekking uit een branche die het ook niet meer weet.

Toen ik de winkel verliet voelde ik mij een beetje treurig. Het voelt alsof het een einde van een tijdperk is. Toen ik naar rechts keek zag ik bij de Hema een poster hangen; “Hier werkt Hema aan een nieuwe winkel”...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie