Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom NPO3 moet blijven bestaan

Niet het absolute bereik, maar interactie is bepalend voor het succes van jongerenprogramma's.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Taco Rijssemus

related partner content for mobile comes here

De ondergrens is bereikt, vindt . En een oud-directeur van de KRO zegt dat de publieke omroep het maar moet opgeven om jongeren te bereiken met televisie, want alles gaat tegenwoordig online. Het lijkt allemaal weinig doordacht wat er bij de publieke omroep gebeurt. Een goede reden om eindelijk eens een eind te maken aan dat kwakkelende derde net. Toch?

Niet dus. Want deze kritiek is onterecht. Dat de zogenaamde mediaexperts weinig hebben begrepen van het nieuwe medialandschap en het mediagebruik van jongeren, blijkt wel uit het feit dat ze de verwachtingen van een grote televisiezender die gericht is op de massa, projecteren op NPO3. Steevast nemen ze de kijkcijfers van de 6-plus doelgroep als benchmark om het bereik van NPO3 te veroordelen.

Fout 1: NPO3 is gericht op jongeren en niet op 6-plus. Dus stop met kijken naar de grote massa en beoordeel de cijfers onder de doelgroep 20-34 jaar.

Zijn die kijkcijfers dan zo hoog? Nee, zeker niet. Iedereen die voor het medium televisie werkt, weet dat het mediagebruik van jongeren in duizelingwekkende vaart aan het veranderen is. Om die reden experimenteren we op NPO3 met nieuwe vertelvormen, zoals het transmediaal dramaproject (door de Mediacourant gekwalificeerd als een &;&;). Dit verhaal sloot op een unieke manier aan op de actualiteit. Op festivals die deze zomer te zien waren, werd met acteurs letterlijk tussen de toeschouwers een dramaserie gedraaid, terwijl de toeschouwers via een app ook zelf materiaal konden aanleveren.

Fictie en documentaire liepen dwars door elkaar heen. Het is een uniek experiment dat dan ook genomineerd is door het Nederlands Film Festival. Dit project (ik noem het bewust geen televisieprogramma) is niet gericht op het generen van enorme kijkcijfers in de 6+ doelgroep, maar op interactie met jongeren.

Fout 2: Niet het absolute bereik, maar het aantal likes op Facebook, de hoeveelheid aangeleverd materiaal, de interactie via sociale media, etcetera zijn voor ons bepalend of we van een succes spreken of niet. En 4Jim is in dit opzicht zeker een succes.

Waarom dan niet alles online doen? Omdat – beste critici – we een etalage voor onze producten nodig hebben. En tot nu toe doet televisie – ook bij jongere doelgroepen – prima dienst als etalage. Alleen is er meer dan een etalage. Erachter ligt een hele winkel met mooie producten die jongeren prima weten te vinden.

Taco Rijssemus is mediadirecteur KRO-NCRV

 

 

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in