Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat moeten we in hemelsnaam met de persconferentie?

De persconferentie is sleets geworden en dat is ook te zien aan de bezoekerscijfers
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk is het leuk om te gniffelen om de die Jaap van Deurzen maakt van de persconferentie van de gemeente Alphen aan den Rijn. Haha: wethouders en ambtenaren die er vreugde in scheppen journalisten een loer te draaien!

related partner content for mobile comes here

Lemmingen

Je zou natuurlijk iets vergelijkbaars kunnen doen met journalisten die als lemmingen één kant op rennen zodra er een calamiteit (of Sail 2015) is om over te berichten. Maar dat doe ik niet. Van Deurzen triggert echter wel tot het stellen van een relevante vraag: wat moeten we in hemelsnaam met de persconferentie?

Uitermate Belangrijk

Als we op Van Deurzens column afgaan, is de persconferentie Uitermate Belangrijk. Binnen veel organisaties – overheid, non-profit en bedrijfsleven – wordt dat ook zo gevoeld. Jaarlijks, halfjaarlijks of nog frequenter: het wordt grondig en consciëntieus aangepakt. Het levert een rituele dans op, met soms bijzondere tradities.  of  

Extra stoel

Op veel plekken is de persconferentie echter sleets geworden en dat is ook te zien aan de bezoekerscijfers. We zetten trouw een flink aantal stoelen neer, wat in de meeste gevallen vooral als pluspunt heeft dat journalisten altijd een extra stoel hebben om hun tas op te zetten. Natuurlijk, je kunt niet altijd voorspellen of het nieuws dat in je verhaal zit, ook echt nieuws zal worden. Maar eerlijk is eerlijk: veel persconferenties kunnen ook schriftelijk worden afgedaan.

Internationale pers

In mijn tijd bij SNS REAAL was het gebruikelijk om journalisten de gelegenheid te geven in te bellen bij persconferenties. Vooral bedoeld voor internationale pers. Die zouden niet zo snel overkomen uit Londen, was het idee. Toen belde er een keer een Nederlandse journalist in. Ze was niet in de gelegenheid naar Utrecht te komen, maar had wel tijd voor de persconferentie. Je zag een aantal van haar collega’s kijken: waarom heb ik dat niet bedacht!

Automatische piloot

Het zou goed zijn als er minder op de automatische piloot zou worden georganiseerd en meer zou worden gekeken naar andere mogelijkheden. De ‘ophef’ onder journalisten was groot naar aanleiding van de video die Rabobank maakte bij het vertrek van bestuursvoorzitter Piet Moerland

Idem bij de inzet van een eigen video bij de bekendmaking van de kandidatuur voor het FIFA voorzitterschap van Michael van Praag

;Ik neem mijn verantwoordelijkheid&;

 Maar zowel Rabobank als KNVB deed een goede keuze met de inzet van dit middel. Kwaliteit en uitvoering blijven daarbij natuurlijk wel belangrijk, zoals – eveneens na ‘Alphen’ dit jaar – blijkt uit deze video.

 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Bereikbaar

Het gaat natuurlijk ook om andere middelen die kunnen worden ingezet.  En om woordvoerders (of het nu de ‘officiële’ woordvoerders zijn of anderen binnen de organisatie – deskundigen, directeuren en wat dies meer zij) die bereikbaar zijn. Vanzelfsprekend.

Blonde dame

Dus in het geval van Van Deurzens voorbeeld: gewoon een mededeling vanuit de gemeente. ‘We hadden een persconferentie voorzien om de pers te informeren over de stand van zaken. Maar eigenlijk hebben we niets meer te melden dan dit en dit. Heeft u toch nog vragen? Dan kunt u de blonde dame van voorlichting bellen. Die zal u niet wegdrukken naar voicemail.’

 

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in