[door Bea Aarnoutse, Proof]
Was 10 jaar geleden de betekenis van managers voor de mate van betrokkenheid van medewerkers nog onduidelijk, inmiddels is het wel overal bekend. De direct leidinggevende heeft een grote invloed op het engagement van zijn team. Medewerkers horen nieuws van en over hun bedrijf het liefst van hun direct leidinggevende. Het blijkt niet alleen uit verschillende onderzoeken, ook in de dagelijkse praktijk zien we het verschil elke dag.
Engaged en aligned
Waar veel te winnen is, is op het terrein van de informatievoorziening aan managers. Hoe zorgen we ervoor dat zij engaged en aligned zijn? En hoe zorgen we ervoor dat zij worden geholpen om op een inspirerende manier aan de slag te gaan met hun team. Nog te vaak wordt belangrijk nieuws met een mailtje afgedaan, nog te vaak gebeurt informatieoverdracht op een niet geïntegreerde manier en nog te vaak wordt wel geïnformeerd maar niet geïnspireerd. Inspiratie, verbinding en praktijkvoorbeelden ontbreken vaak in de uitleg richting managers: net zoals medewerkers horen ook zij het graag persoonlijk.
Visueel
Een goed verhaal blijft hangen. Liefst visueel. En het liefst persoonlijk. Recht uit het hart, oprecht. Niets voor niets is er veel aandacht voor storytelling. De wijze waarop een verhaal wordt verteld maakt het verschil. De aandacht die wordt besteed aan het zorgdragen voor een goede overdracht van het verhaal verdient zichzelf vanzelf terug. In engagement en alignment van management en daarmee een grote betrokkenheid van medewerkers.
Schaars
Is het dan allemaal somber. Nee, want gelukkig zijn er ook veel goede praktijkvoorbeelden. Alleen ze zijn nog te schaars en te vaak eenmalig.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!