Welke aspecten zijn voor uw doelgroep belangrijk? Heeft u dit soort vragen, doe dan een behoefteonderzoek. Met de volgende vijf tips voert u een goed behoefteonderzoek uit.
1. Kies uw doelgroep
Wanneer u een behoefteonderzoek doet is het belangrijk goed voor ogen te hebben wie uw doelgroep is. Wanneer u de juiste personen ondervraagt, weet u zeker dat de resultaten ook relevant zijn voor de doelgroep waar u zich met uw product of dienst op wilt richten. Heeft u bijvoorbeeld een product dat bedoeld is voor mannen die graag barbecueën, dan is het zinloos om vrouwen te ondervragen die vegetarisch zijn. Weet u nog niet wie uw doelgroep precies is? Benader dan een zo breed mogelijke doelgroep en ontdek wie behoefte heeft aan uw product.
2. Omschrijf uw concept zo concreet mogelijk
Ook als u alleen een concept heeft en nog geen specifiek product, kunt u een behoefteonderzoek doen. Vraag in dat geval bijvoorbeeld naar de voor- en nadelen van uw concept. Zo komt u erachter of het voor u de moeite is om uw concept door te ontwikkelen. Zorg er wel voor dat u het concept zo concreet mogelijk omschrijft. Voor bruikbare resultaten is het belangrijk dat iedereen weet wat het concept precies is.
3. Richt u op realistische aspecten
Test aspecten van het product die voor u realistisch, haalbaar en te produceren zijn. Wanneer u bijvoorbeeld al weet dat uw product alleen van kunststof gemaakt kan worden, heeft het geen zin om te vragen welk materiaal de voorkeur heeft. Iets wat toch niet kan, hoeft u niet te testen. Dit geldt ook voor diensten. U hoeft niet diep in te gaan op iets dat u in uw dienstverlening toch niet aan kunt bieden.
4. Gebruik een ranking of een conjoint analyse
Een rankingvraag of conjointanalyse leent zich uitstekend voor een behoefteonderzoek. Een ranking meet welke aspecten van uw product voor uw doelgroep het belangrijkst zijn. U kunt de rankingvraag op meerdere manieren stellen: als single-responsvraag, multi-responsvraag, als matrix of u kunt de aspecten op volgorde laten zetten. Met een conjointanalyse kunt u de verschillende aspecten in combinatie meten. Heeft men bijvoorbeeld liever een stofzuiger met een lang snoer en een gemiddelde zuigkracht of een stofzuiger met een kort snoer en hoge zuigkracht? Door aspecten in combinatie te meten weet u welke aspecten daadwerkelijk de voorkeur hebben. Dit leidt tot de optimale combinatie.
5. Stel een open vraag
Uiteraard heeft u al goed nagedacht over het product, de dienst of het concept dat u op de markt wilt brengen. Toch kan het zijn dat u iets vergeet. Doet u een behoefteonderzoek, neem dan altijd een open vraag op in de vragenlijst. Zo geeft u de respondent de mogelijkheid om met suggesties te komen waar u misschien nog niet aan gedacht heeft.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!