Van naam veranderen is zó moeilijk

Het is het emotionele aspect dat het zo lastig maakt.

Een nieuwe naam voor een bedrijf, product of dienst verzinnen is een hele opgave. Deze naam, een origineel woord of combinatie van woorden, dient de kernboodschap van de propositie op een relevante wijze te kunnen overdragen, nu en in de toekomst.

Hierbij mag het geen inbreuk maken op een bestaand merk, geen vervelende connotatie hebben bij de doelgroep én moet het een beschikbare en relevante URL hebben. Ga er maar aan staan.

Extra complicerende factor

Bij naamswijzigingen komt er nog een extra complicerende factor bij kijken.

Een naam veranderen doe je sowieso alleen als er een hele goede reden voor is. Het is kostbaar om de bestaande equity over te dragen op een nieuwe naam. Klanten, medewerkers en andere stakeholders herkennen hun vertrouwde merk niet direct meer, zelfs al blijven de waarden precies hetzelfde. Er ligt dus altijd een zorgvuldige rationele afweging aan ten grondslag. 

Maar het is juist het emotionele aspect dat dergelijke processen extra moeilijk maakt. Ik zie regelmatig dat men dan op zoek gaat naar een nieuwe naam met eenzelfde kracht als het oude merk.

Teleurstelling

De queeste zal dikwijls uitmonden in een teleurstelling.  Ook hier is er in den beginne immers slechts het woord en nog lang geen merk. Het woord moet in staat zijn tot een sterk merk uit te groeien maar kan nooit direct dezelfde waarden dragen.

Is dit wel het geval, dan blijkt het alternatief vrijwel altijd juridisch onmogelijk. Pas als dit wordt geaccepteerd kan er in vrijheid, zonder vergelijking, de best mogelijke naam worden gekozen. Een die de optimale balans vindt tussen alle voorwaarden.

Voor de hand liggende namen

Hetzelfde doet zich regelmatig voor bij projectnamen.  Dit zijn vaak inspirerende en voor de hand liggende namen die toch ongeschikt blijken. Intern groeien deze uit tot merken en daarmee zijn ze de eerste keus voor de officiële naam. Als zo’n naam dan afvalt, wordt het emotioneel een stuk moeilijker een alternatief te accepteren. 

Om deze reden is het aan te bevelen of een absurde, of volstrekt neutrale projectaanduiding te kiezen. In ieder geval één waarvan je direct ziet dat hij het nooit kan worden.

Hiermee creëer je de ruimte om vrij over de beste naam te kunnen nadenken. En dan nog zal je zien dat altijd een collega voorstelt die ene onmogelijke projectnaam te houden.

Bij naamgeving is emotie nu eenmaal een belangrijk aspect, en die emotie moet je zo rationeel mogelijk aanpakken om tot het beste resultaat te komen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie