Van augmented reality naar augmented media

Eind van vorig jaar waagden zowel LINDA. als De Telegraaf de sprong in het diepe. Zij hadden als eerste grote magazine en nationale krant de primeur om hun print edities te verrijken met augmented reality. Doormiddel van een app kon de smartphone of tablet worden gebruikt om het magazine te scannen waarna er voor het blote oog onzichtbare content werd onthuld in augmented reality.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Augmented reality is een techniek waarbij de digitale wereld en echte wereld met elkaar worden vermengd. Twee jaar geleden pikten een aantal tech bedrijven deze techniek op om het voor smartphones en tablets beschikbaar te maken. Er werden miljoenen geïnvesteerd om dit voor elkaar te krijgen en inmiddels is de techniek volwassen genoeg om het beschikbaar te maken voor het grote publiek. Dit loopt natuurlijk parallel aan het feit dat inmiddels bijna de helft van de mobiele telefoongebruikers een smartphone heeft met internet toegang. De augmented reality apps ontwikkelen zich steeds meer als universele scanners die in staat zijn om QR codes, foto’s, illustraties, producten, landschappen en zelfs mensen te herkennen om daar vervolgens digitale informatie aan te koppelen.

Maar dat betekent niet dat mensen direct massaal gebruik gaan maken van augmented reality. Een klassieke marketing wet luidt: “Daar waar nog geen vraag is moet eerst behoefte worden gecreëerd”. Creatieve bureaus en adverteerders kunnen nu nieuwe commerciële en creatieve toepassingen gaan ontwikkelen om bijvoorbeeld hun media uitingen op relevante wijze te verrijken met deze techniek om zo potentiële kopers op verrassende wijze naar zich toe te trekken.

Remco Vroom is CEO van TABworldmedia.com

Mobile Marketing Nederland 2012 (www.mobilemarketingnederland.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie