Uit het nieuwe onderzoek van Gfk blijkt at ruim een kwart van de Nederlanders via de tablet televisie kijkt. Dit is een groei van 13% ten opzichte van 12 maanden geleden. Het TV kijken via de smartphone is zelfs met 75% gegroeid. Ook de tijd die consumenten op mobile devices televisie kijken is met 46% gestegen. Het blijkt dat het TV kijken via de smartphone in vergelijking met vorig jaar met maar liefst 75% is gegroeid, van 8% in december 2013 naar 14% in december 2014. Het TV kijken via de tablet is met 13% ook verder toegenomen, van 24% in december 2013 naar 27% in december 2014. De percentages voor TV kijken via laptop en PC zijn nog hoger, respectievelijk 31% en 25%. Deze zijn het afgelopen jaar echter constant gebleven.
Naast het groeiende aantal tablet- en smartphone gebruikers is ook verbeterde kwaliteit mobiele schermen een belangrijke factor dat consumenten de mobiel pakken om televisie te kijken. Tevens wordt het aanbod aan TV-apps en -diensten voor deze mobile device groter.
Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL zijn de populairste TV-websites van het afgelopen jaar. Dat online video een grote aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de ranglijst van TV- websites naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets én smartphones zijn video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren. Bovendien maakt 14% van de Nederlanders wel eens gebruik van Netflix, terwijl 4% aangeeft dit van plan te zijn.
Over het onderzoek
Trends in Digitale Media is eind 2014 voor de achtste keer uitgevoerd door GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door KVB – SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef, afkomstig uit het GfK online panel, bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (93% van de bevolking 13+).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!