De populaire filmpjesapp TikTok van het Chinese bedrijf ByteDance heeft in 2023 als eerste de tien miljard dollar aan zogeheten in-app-aankopen overtroffen. De totale wereldwijde inkomsten van mobiele apps bereikten daarmee een nieuw recordniveau in een jaar waarin de inkomsten van games juist daalden, meldde onderzoeksbureau data.ai. In-app-aankopen zijn de uitgaven aan bijvoorbeeld extra content of diensten die gebruikers in de app kopen.
Videostreamingplatforms zoals TikTok en Disney+ zorgden voor een stijging van elf procent van de inkomsten uit mobiele apps in 2023. De gamesindustrie had daarentegen te maken met een flinke omzetdaling in China, waardoor de wereldwijde inkomsten met twee procent daalden.
Creators fooi geven
De aankopen van kredieten, die TikTok-gebruikers in de app kunnen kopen om hun favoriete videomakers en livestreamers een fooi te geven, waren goed voor het grootste deel van de inkomsten van TikTok. 'Sociale apps en de creatieve economie zijn de pioniers op het gebied van nieuwe manieren om inkomsten te genereren die verder gaan dan alleen adverteren', zei Lexi Sydow, directeur bedrijfsmarketing bij data.ai.
Reclame blijft belangrijkste inkomstenbron
Toch blijft reclame wel de grootste inkomstenbron van mobiele apps. De inkomsten uit advertenties stegen namelijk met acht procent tot 362 miljard dollar en zijn daarmee goed voor twee derde van de totale inkomsten uit mobiele apps. In 2024 verwacht data.ai dat er in totaal iets meer dan 400 miljard dollar wordt uitgegeven aan advertenties in mobiele apps.
(Bron: ANP)
Lees ook
- Merkstrategie Hema roept tieners op om mee te doen met allereerste TikTok-movie
- Commerce TikTok stapt in Verenigd Koninkrijk in e-commerce
- Commerce TikTok gaat meer verdienen aan zijn e-commercestrategie
- Purpose Marketing Stanley ziet omzet vertienvoudigen na slimme TikTok-inhaker en gezonde dosis geluk
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!