Overslaan en naar de inhoud gaan

TikTok overtreft als eerste 10 miljard dollar aan in-app-aankopen

Reclames blijven de belangrijkste inkomstenbron van mobiele apps, zo becijfert onderzoeksbureau data.ai.
TikTok
TikTok

De populaire filmpjesapp TikTok van het Chinese bedrijf ByteDance heeft in 2023 als eerste de tien miljard dollar aan zogeheten in-app-aankopen overtroffen. De totale wereldwijde inkomsten van mobiele apps bereikten daarmee een nieuw recordniveau in een jaar waarin de inkomsten van games juist daalden, meldde onderzoeksbureau data.ai. In-app-aankopen zijn de uitgaven aan bijvoorbeeld extra content of diensten die gebruikers in de app kopen.

related partner content for mobile comes here

Videostreamingplatforms zoals TikTok en Disney+ zorgden voor een stijging van elf procent van de inkomsten uit mobiele apps in 2023. De gamesindustrie had daarentegen te maken met een flinke omzetdaling in China, waardoor de wereldwijde inkomsten met twee procent daalden.

Creators fooi geven

De aankopen van kredieten, die TikTok-gebruikers in de app kunnen kopen om hun favoriete videomakers en livestreamers een fooi te geven, waren goed voor het grootste deel van de inkomsten van TikTok. 'Sociale apps en de creatieve economie zijn de pioniers op het gebied van nieuwe manieren om inkomsten te genereren die verder gaan dan alleen adverteren', zei Lexi Sydow, directeur bedrijfsmarketing bij data.ai.

Reclame blijft belangrijkste inkomstenbron

Toch blijft reclame wel de grootste inkomstenbron van mobiele apps. De inkomsten uit advertenties stegen namelijk met acht procent tot 362 miljard dollar en zijn daarmee goed voor twee derde van de totale inkomsten uit mobiele apps. In 2024 verwacht data.ai dat er in totaal iets meer dan 400 miljard dollar wordt uitgegeven aan advertenties in mobiele apps.

(Bron: ANP)

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in