Premium

Stanley ziet omzet vertienvoudigen na slimme TikTok-inhaker en gezonde dosis geluk

De fabrikant van thermoflessen heeft het succes onder meer te danken aan een bizarre autobrand, waar het slim op inhaakte.

Stanley Quencher in uitgebrande auto

Een Stanley-thermofles is handig om warme thee warm te houden of ijskoffie juist koud, maar trendy of sexy is het oerdegelijke merk uit 1913 nooit geweest. Tot 2023, het jaar waarin de omzet van Stanley vertienvoudigde van 75 miljoen dollar naar 750 miljoen dollar. Die explosieve groei is voornamelijk toe te schrijven aan een slimme inhaker op TikTok, aangevuld met een gezonde dosis geluk.

Hydrateren is gezond

In 2023 verschijnen er namelijk plots héél veel video's van mensen die drinken uit een thermofles, veelal een model van Stanley. Hoe dat kan is niet helemaal duidelijk, maar vermoedelijk heeft het met een combinatie van trend te maken. Namelijk de aversie tegen wegwerpplastic (een Stanley-fles is van metaal en zo herbruikbaar), een focus op hydrateren als onderdeel van een gezonde levensstijl en de kekke kleurtjes waarin Stanley zijn thermoflessen aanbiedt. 

De vele positieve TikTok-video's ontketenen een rage op Stanley-flessen, die binnen mum van tijd uitverkocht raken. Dat is wennen voor Stanley, dat al jaren zo'n 75 miljoen dollar per jaar omzet en zijn productieproces hier op ingesteld heeft. De productie gaat zo snel mogelijk omhoog, maar kan de explosief gestegen vraag niet direct bijbenen. Magazijnen raken leeg, (web)winkels moeten uitverkocht-labels bij de flessen plakken en Stanley start een wachtlijst. Op het hoogtepunt staan er 150 duizend mensen op die wachtlijst, meldt Quote. Het Amerikaanse bedrijf leert in noodvaart veel bij over socialmediamarketing en heeft mazzel met zijn ceo, Terence Reilly. Hij was eerder marketingdirecteur bij Crocs, dat ook plotseling hip and happening werd en hier slim op inspeelde.

Geluk bij een ongeluk

Als Stanley hard op weg is om een succesvol jaar af te sluiten, gebeurt er iets bijzonders. Ene Danielle post op TikTok een video van haar uitgebrande auto - zelf is ze ongedeerd. Binnen in de verwoeste auto zit een Stanley-thermofles nog in de bekerhouder, het rietje steekt netjes omhoog. Als de vrouw de thermofles oppakt en schudt, hoor je de ijsblokjes nog rammelen.

TikTok ontploft. De video haalt tientallen miljoenen views, tienduizenden reacties en wordt honderdduizenden keren gedeeld. Mensen gaan uit hun dak om de kwaliteit van de Stanley-fles, en roepen op tot ludieke acties. Stanley zou de vrouw een nieuwe auto moeten geven, zo luidt een populaire reactie. Een enkeling vraagt zich af of Stanley de vrouw betaald heeft voor een marketingstunt, maar het blijkt een ongeluk te zijn.

@danimarielettering Thirsty after you catch on fire? @Stanley 1913 is like no problem i gotchu #fyp #carfire #accident #stanleycup ♬ original sound - Danielle

Viral

De viral TikTok-video bereikt uiteraard ook het hoofdkantoor van Stanley, waar het al maanden alle hens aan dek is om te voldoen aan de flink gestegen vraag naar thermoflessen. Stanley-ceo Reilly vindt de autobrand zo bijzonder dat hij Danielle belooft te voorzien van nieuwe thermoflessen. Maar, belangrijker, hij haakt in op de TikTok-community en meldt in een video dat Stanley de vrouw een nieuwe auto schenkt. Uiteraard doet Reilly dat met een Stanley-pet op en met de welbekende thermoflessen op de achtergrond. 

Na de TikTok-viral schiet de verkoop van Stanley nóg verder omhoog. Creative social agency Dorst & Lesser schreef destijds al op Adformatie over de reden. 'Het feit dat de video geen opgezette marketingstunt was maar een oprecht voorval, versterkt de geloofwaardigheid van het product enorm. Ondanks het bizarre (en gelukkig goed afgelopen!) incident biedt het verhaal van Stanley waardevolle inzichten in consumentengedrag en hoe mensen reageren op onvoorziene omstandigheden.'

En dus niet te vergeten: een jaaromzet die vertienvoudigd is door slimme socialmedia-inhakers en een gezonde dosis geluk.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie