De introductie van Amazon in Nederland heeft voorlopig geen grote veranderingen teweeg gebracht in de voorkeuren van de consument als het gaat om retailplatforms. Bol.com blijft veruit favoriet in het eerste kwartaal van dit jaar, zo blijkt uit de MarketPlace Monitor van marketplace specialist Maze-One in samenwerking met MeMo2.
Maze-One en MeMo2 doen continue onderzoek naar de bekendheid en populariteit van de vijf ecommerce marketplaces AliExpress, Amazon, bol.com, Coolblue en Wish.
Bol.com op 1
Bol.com is voor Nederlanders veruit het meest aansprekend, op grote afstand gevolgd door de andere vier. Coolblue staat op een tweede plaats. De naamsbekendheid en het vertrouwen dat een besteld pakketje aankomt spelen een grote rol bij de populariteit van bol.com.
'Amazon komende tijd steeds dominanter'
Amazon begon op 10 maart in Nederland, een week voor de corona-lockdown. De komst heeft nog weinig impact. Het e-commerce platform spreekt van de vijf marketplaces nog altijd het minst aan bij de Nederlander. Tim van der Bilt, managing director Maze-One denkt wel dat dit de komende maanden steeds meer gaat veranderen.
'Dat hebben we ook in de markten om ons heen gezien. Langzaam maar zeker wordt de advertising voor Amazon.nl opgeschroefd en ook de prijzen gaan naar verwachting steeds meer dalen.'
Nu blijkt het Chinese AliExpress volgens de Nederlandse consument de laagste prijs voor haar producten te bieden. Bol.com en Amazon worden nu als even duur en Coolblue als duurste gepercipieerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!