Albert Heijn realiseerde in het tweede coronajaar een marktaandeel van 35,9 procent, 0,9 procent meer dan een jaar ervoor. Daarmee staat de supermarktketen 14,1 procent ‘los’ van runner-up Jumbo. Dat groeide van 21,5 procent marktaandeel in 2020 naar 21,8 procent vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van NielsenIQ.
Het door Albert Heijn en Jumbo gewonnen marktaandeel werd afgesnoept van bij Superunie aangesloten supermarkten Plus en Dirk van de Broek en van Aldi. Dat laatste kreeg de gevoeligste knauw. Ondanks het in 2021 gelanceerde reclameconcept ‘Natuurlijk wel’, zakte Aldi van 5,5 naar 5,2 procent. Een deel van de verklaring moet gezocht worden in het gegeven dat bij Aldi geen online boodschappen te bestellen zijn. (Bij Lidl, dat gelijk bleef op een marktaandeel van 10,7 procent, kan dat overigens ook niet, maar zijn online wel non-food-artikelen te bestellen.) Overigens daalde Aldi in aantal winkels van 497 naar 487. Lidl – waar de omzet per winkel veel hoger ligt – groeide van 432 naar 438 filialen.
Plus zakte van 6,7 naar 6,5 procent, Dirk van de Broek (ook geen online boodschappen) van 3,6 naar 3,4 procent. Na de overname door Plus van Coop, zou het gezamenlijke marktaandeel in 2021 10,4 procent hebben bedragen.
Albert Heijn
De spectaculaire stijging van het marktaandeel van Albert Heijn is deels te verklaren door de overname van Deen, in het najaar werden 38 Deen-winkels omgebouwd naar Albert Heijn-filialen. Goed voor 0,2 procent marktaandeel. Maar ook de online boodschappen droegen fors bij aan de groei. Volgens Albert Heijn is de omzet van thuisbezorgen inmiddels zo’n 10 procent van het totaal. Albert Heijn wijt het succes verder aan zijn impactvolle campagnes, multimedia-aanpak en onmichannel proposities.
Albert Heijn beschikte in 2021 over 1057 filialen in Nederland (België meegeteld wordt de grens van 1.100 doorbroken). In 2020 was dat nog 992. Jumbo groeide van 678 naar 691 winkels.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!