Schoenenwinkelketen vanHaren boert goed

Een recordomzet van 160 miljoen euro in 2015.

2015 is naar eigen zeggen ‘het meest succesvolle jaar ooit voor vanHaren’. De omzet van de in totaal 142 winkels steeg met ruim tien miljoen euro naar 160,3 miljoen euro. De verkoop van schoenenparen steeg met drie procent, daar waar de hele Nederlandse schoenendetailhandel in 2015 een omzetgroei liet zien van 1,8 procent (bron: GFK/INretail ShoeScan). Een gesprek met Joost van Disseldorp en Krein Brons, directeuren van vanHaren (onderdeel van de Deichmann-groep).

De zwarte cijfers zijn opmerkelijk in een sector die onder druk staat. Krein Brons geeft als reden voor het succes de focus op de klanten en medewerkers. Brons: ‘Onze klant staat centraal en daar bouwen wij onze gehele dienstverlening omheen. Blijven optimaliseren en precies weten wat de klantbehoeften zijn is essentieel om beste schoenwinkelketen te blijven in 2016.’

Chatsessies
VanHaren organiseert chatsessies en testpanels waarin klanten hun mening geven over bijvoorbeeld draagcomfort en pasvorm van schoenen, reclame en acties. Daarnaast investeert Brons in medewerkers om ervoor zorgen dat ze &;deskundig zijn, servicegericht en klantvriendelijk&;. Het bedrijf is afgelopen jaar begonnen met een ‘social learning-platform’, een opleidingsprogramma voor verkoopmedewerkers.

360 graden-beleving
Daarnaast investeert vanHaren in de omnichannelstrategie. Krein Bons wil verdere integratie van online in de fysieke winkel er komt &;focusop de 360 graden-beleving&;. Krein Bons: ‘Hierbij is het van belang dat klanten op ieder moment zowel online als offline kunnen schakelen in het contact met vanHaren. Daarnaast dient de communicatie per touchpoint relevant en op het juiste moment te worden aangeboden.’

Hoe belangrijk zijn de vanHaren-locaties van de winkels in de winkelstraat? Onderscheidt vanHaren zich daar in?
Brons: ‘De winkelgebieden worden compacter en daardoor blijven A1-locaties belangrijk.’

Zijn er uitbreidingsplannen, plannen om meer winkels te openen?
Brons: &;Tien A-locaties worden gemoderniseerd, waarbij deels ook de verkoopoppervlakte zal worden vergroot. Daarnaast worden er nog eens twee nieuwe filialen geopend.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie