De nieuwe dienst is gebaseerd op het gebruik van een unieke code van PostRetour, de zogeheten PR-code. Deze code wordt duidelijk vermeld op het te verzenden poststuk, vergezeld van de tekst: “Bent u niet de geadresseerde? Ga naar www.postretour.com en vul de PR-code in.”
Als de ontvanger van een poststuk niet de geadresseerde is, kan deze de PR-code invoeren op www.postretour.com en hierbij de reden aangegeven, bijvoorbeeld een verhuizing of een overlijden. Voor reclamemateriaal zoals direct mail is dit niet verplicht. Gaat het echter om een belangrijk stuk, zoals een contract of een polis, dan moet het worden teruggezonden.
Jaarlijks verhuizen er in Nederland 1,5 miljoen personen en komen er zo'n 125 duizend mensen te overlijden. Daardoor komt het regelmatig voor dat postzendingen foutief zijn geadresseerd. Voor de ontvanger kan het pijnlijk zijn om post te ontvangen die is gericht aan bijvoorbeeld een overleden familielid.
De digitale dienst maakt het voor de afzender eenvoudiger om persoonsgegevens aan te passen. Daarbij is het ook voor de ontvanger wenselijk om een eenvoudige oplossing voor het retourneren van foutief geadresseerde post te bieden. Uit bezuinigingsoverwegingen wil PostNL namelijk de helft van alle brievenbussen verwijderen. Hierdoor zal de gemiddelde afstand tot een brievenbus toenemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!