Overslaan en naar de inhoud gaan

PR-code moet overlast voor consument beperken

Stichting PostRetour komt met een nieuwe, digitale oplossing voor het retourneren van verkeerd geadresseerde post.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nieuwe dienst is gebaseerd op het gebruik van een unieke code van PostRetour, de zogeheten PR-code. Deze code wordt duidelijk vermeld op het te verzenden poststuk, vergezeld van de tekst: “Bent u niet de geadresseerde? Ga naar en vul de PR-code in.”

related partner content for mobile comes here

Als de ontvanger van een poststuk niet de geadresseerde is, kan deze de PR-code invoeren op www.postretour.com en hierbij de reden aangegeven, bijvoorbeeld een verhuizing of een overlijden. Voor reclamemateriaal zoals direct mail is dit niet verplicht. Gaat het echter om een belangrijk stuk, zoals een contract of een polis, dan moet het worden teruggezonden.

Jaarlijks verhuizen er in Nederland 1,5 miljoen personen en komen er zo&;n 125 duizend mensen te overlijden. Daardoor komt het regelmatig voor dat postzendingen foutief zijn geadresseerd. Voor de ontvanger kan het pijnlijk zijn om post te ontvangen die is gericht aan bijvoorbeeld een overleden familielid.

De digitale dienst maakt het voor de afzender eenvoudiger om persoonsgegevens aan te passen. Daarbij is het ook voor de ontvanger wenselijk om een eenvoudige oplossing voor het retourneren van foutief geadresseerde post te bieden. Uit bezuinigingsoverwegingen wil PostNL namelijk de helft van alle brievenbussen verwijderen. Hierdoor zal de gemiddelde afstand tot een brievenbus toenemen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in