Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola bekendste sponsor WK, daarna Adidas en Nike - dat er geen is

Opvallende resultaten uit groot internationaal onderzoek van Ipsos.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Coca-Cola is wereldwijd de bekendste sponsor van het WK-voetbal in Brazilie. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos in 26 landen onder zo&;n 15.000 mensen.

related partner content for mobile comes here

Hun werd gevraagd om zoveel mogelijk van de officiële FIFA-partners en de officiële sponsors van WK 2014 noemen. Meer dan de helft van de mensen (52%) die aangaven het sportevenement te kennen, noemde de naam van Coca-Cola als een van de sponsors.

Het sportmerk Adidas, dat al sinds mensenheugenis aan het WK is verbonden en de ballen levert voor de eindronden werd door 41% van de mensen genoemd.

Niet-sponsors genoemd als sponsor

De grootste verrassing was echter niet zozeer de herkenning van de sponsors van het WK, maar het feit dat er ook veel niet-sponsors werden genoemd. Zo eindigde Nike op een derde plaats met 37%, terwijl het geen sponsor van het WK is. Ook niet sponsor-Samsung werd vaak genoemd (32%), meer nog dan de wel-sponsor Sony (29%). Zie voor een overzicht onderaan dit stuk.

Corruptie

Verder bleek uit het Ipsos-onderzoek dat 76% van de ondervraagden vindt dat het WK zich meer bekommert om sponsoring dan om de sportiviteit. Een derde is het hier zelfs zeer mee eens. Slechts een derde (35%) denkt dat de organisatie en voorbereidingen van het WK vrij van corruptie zijn; van de Brazilianen is 16% het hiermee eens

Vermelde merken

De meeste vermelde Sponsors van het evenement: Adidas (41%), McDonalds (34%), Visa (34%), Sony (29%), American Express (21%), Hyundai-Kia Motors (20%), Emirates (18%), Budweiser (15%), Johnson & Johnson, (15%), Castrol (13%), Continental (10%), Oi (4%), Yingli Solar (2%) en Moypark (2%).

De meest vermelde niet-sponsors: Nike (37%), Samsung (32%), MasterCard (31%), Puma (23%), Toyota (22%), Volkswagen (19%), Philips (18%), Canon (17%), Vodafone (16%), P&G (15%), Carlsberg (11%), Barclays (10%) en AIG (6%).

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in