Coca-Cola bekendste sponsor WK, daarna Adidas en Nike - dat er geen is


Coca-Cola is wereldwijd de bekendste sponsor van het WK-voetbal in Brazilie. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos in 26 landen onder zo'n 15.000 mensen.
Hun werd gevraagd om zoveel mogelijk van de officiële FIFA-partners en de officiële sponsors van WK 2014 noemen. Meer dan de helft van de mensen (52%) die aangaven het sportevenement te kennen, noemde de naam van Coca-Cola als een van de sponsors.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet sportmerk Adidas, dat al sinds mensenheugenis aan het WK is verbonden en de ballen levert voor de eindronden werd door 41% van de mensen genoemd.
Niet-sponsors genoemd als sponsor
De grootste verrassing was echter niet zozeer de herkenning van de sponsors van het WK, maar het feit dat er ook veel niet-sponsors werden genoemd. Zo eindigde Nike op een derde plaats met 37%, terwijl het geen sponsor van het WK is. Ook niet sponsor-Samsung werd vaak genoemd (32%), meer nog dan de wel-sponsor Sony (29%). Zie voor een overzicht onderaan dit stuk.
Corruptie
Verder bleek uit het Ipsos-onderzoek dat 76% van de ondervraagden vindt dat het WK zich meer bekommert om sponsoring dan om de sportiviteit. Een derde is het hier zelfs zeer mee eens. Slechts een derde (35%) denkt dat de organisatie en voorbereidingen van het WK vrij van corruptie zijn; van de Brazilianen is 16% het hiermee eens
Vermelde merken
De meeste vermelde Sponsors van het evenement: Adidas (41%), McDonalds (34%), Visa (34%), Sony (29%), American Express (21%), Hyundai-Kia Motors (20%), Emirates (18%), Budweiser (15%), Johnson & Johnson, (15%), Castrol (13%), Continental (10%), Oi (4%), Yingli Solar (2%) en Moypark (2%).
De meest vermelde niet-sponsors: Nike (37%), Samsung (32%), MasterCard (31%), Puma (23%), Toyota (22%), Volkswagen (19%), Philips (18%), Canon (17%), Vodafone (16%), P&G (15%), Carlsberg (11%), Barclays (10%) en AIG (6%).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid