1) Wat is er anders aan dit derde Handboek Content Strategie dan aan de voorgaande delen?
'Het boek is een stuk dikker. HCS3 is opnieuw opgemaakt en daardoor beter leesbaar gemaakt. Nieuwe cases en een brede update van cijfers. Deze keer meer onderzoeken verwerkt bijvoorbeeld over de sociologische impact van contentmarketing en engagement. Aangezien het virale effect van een contentstrategie heilig is, is er nog meer aandacht besteed aan engagementmarketing.'
2) Het begrip 'Contentmarketing' bestaat al lang. Wat is de laatste jaren veranderd?
'Het dumpen en blind delen van content dient nu echt gemarket te worden. Je zal een echte strategie nodig hebben om te slagen. Je hebt doelen nodig om daadwerkelijk met een duidelijke identiteit en verbind deze aan het juiste kanaal. Contentdeling en af en toe een verhaaltje vertellen is geen contentstrategie. Het heeft een gedachte nodig en beleid.'
Petersen vervolgt: 'Kijk bijvoorbeeld naar de omroepen. RTL4, RTL5 en RTL7 delen bewust content om zo de juiste doelgroep te bereiken. Kijkers weten zo wat ze kunnen verwachten qua content en raken zo betrokken met de combinatie van content en channel. SBS6 is van alles wat gaan delen, is identiteitsloos en weet ook weinig betrokkenheid op te wekken bij een vaste doelgroep. Conceet is de doordachte mix van content, context en channel vitaal voor conversie!'
3) Het lijkt alsof iedereen aan contentmarketing doet, maar waarom zien wij dan toch zo weinig succesvolle campagnes?
Omdat wellicht teveel social media deelnemers zich als contentmanager zien. Het produceren van de juiste content, het opstellen van een gedegen contentstrategie en het vervolgens in de praktijk omzetten naar werkende campagnes is complexer dan gedacht. Een contentmarketeer is een mix van contentcreator, ervaringsdeskundige maar ook onderlegd marketing-communicatie professional. Er wordt veel overgenomen uit Amerikaanse campagnes. Die buitenlandse aanpak blijkt dan in Nederland niet altijd te werken omdat de context, het gebruik van de channels maar natuurlijk ook ons gedrag en de cultuur anders is.'
4) De ROI is bij contentstategie vaak niet duidelijk. Hoe zou een marketeer in twee zinnen zijn leidinggevende kunnen overtuigen om alsnog budget hiervoor vrij te maken?
'Om tijd vrij te maken voor het aanbouwen van een contentstrategie gebaseerd op een gedegen vooronderzoek welke content in welke contex werkt voor de crowd die de organisatie wil bereiken. De organisatie moet durf en lef hebben om op termijn te gaan boeien en binden!'
5) Wat kan een marketeer na het lezen van jouw boek?
'De marketeer weet hoe hij content moet vermarketen en kan populaire termen zoals "storytelling" en "buzz" in een juist perspectief zetten. Daarnaast kan de marketeer kan een gedegen contentstrategie opstellen en een juiste focus te leggen op de uitvoering van gerichte contentmarketing.
Last but not least: de marketeer weet professioneel een content marketingcampagne op te zetten!'
Plaats als eerste een reactie
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOok een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!