Onvolledige briefings zorgen voor minder goede reclamecampagnes

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit het onderzoek ‘’ dat onlangs door gepubliceerd is blijkt dat vele reclamecampagnes briefings ontvangen die onvolledig zijn. Het resultaat: minder goede reclamecampagnes.

Een goede briefing zou moeten bestaan uit de inzichten in de doelgroep, de communicatiestrategie en de gewenste positionering. Aan de hand van deze punten kan dan de reclamecampagne optimaal aangepast worden en kan er ook gemakkelijk inzichtelijk worden gemaakt wat het exacte resultaat van de campagne is geweest. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat campagnes succesvoller zijn indien de adverteerder een volledige briefing aanlevert.

Verder blijkt uit het onderzoek dat reclamecampagnes waarbij ook onderzoek tijdens de verschillende stadia wordt gedaan meer kans hebben op succes. Als stadia wordt in het rapport weergegeven het bepalen van de campagne, de ontwikkeling van de campagne en de evaluatie van de campagne. Bij alle stadia kan onderzoek worden gedaan, wat leidt tot o.a. creatieve input, aanvullende inzichten in de doelgroep, concept-testing, en beoogde effecten. Door onderzoek wordt dit allemaal inzichtelijker en weten adverteerders van te voren wat zij kunnen verwachten van een campagne en naderhand natuurlijk wat het resultaat is geweest.

Interessant is dat uit het onderzoek blijkt dat veel adverteerders tijd en kosten als een hindernis zien om voldoende onderzoek te verrichten bij campagnes. Campagnes moeten snel ontwikkeld worden en de ontwikkeling mag niet al te veel kosten. Als er dan toch onderzoek wordt gedaan, dan is dit meestal alleen naar de resultaten.

Conclusie van het onderzoek
Uit het onderzoek worden vier belangrijkste leerpunten getrokken:
1) Zorg voor een volledige briefing
2) Test in een vroegtijdig stadium
3) Evalueer campagnes zorgvuldig samen
4) Selecteer een onderzoeksbureau dat begrijpt welke informatie noodzakelijk is en bovendien snel kan schakelen

Meer…
Het onderzoek is te downloaden op . Aan het onderzoek hebben totaal 179 adverteerders en 207 reclamebureaus aan meegewerkt. Eerder verscheen ook al dat een soortgelijk onderzoek was naar de staat van innovatie bij organisaties in Nederland. Ook uit dit onderzoek kwamen leerpunten naar voren.

Wat zijn jouw ervaringen als adverteerder of juist als reclamebureau? Herken jij ook punten uit dit rapport?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie