Nuon zet in op zon

Consumenten die de aanschaf van zonnepanelen te duur vinden, kunnen ze nu huren.

De nieuwe commercial van Nuon, gemaakt door Lemon Scented Tea, is het derde deel uit de serie ‘Luisteren geeft energie’. De campagne richt zich op het wegnemen van blokkades die consumenten ervan weerhoudt om zonnepanelen aan te schaffen.

“Zonnepanelen for the masses, dat is wat we willen.”, zegt Friso Westenberg hoofd merk, marketingcommunicatie en media van Nuon. “Wij organiseren geregeld een energiedialoog waarin we mensen vragen naar hun wensen en voorkeuren rondom energie.” Uit deze panelgesprekken komt volgens hem naar voren dat consumenten wel degelijk zonnepanelen wensen, maar daarbij tegen praktische en financiële obstakels aanlopen.

Hobbels

Strategisch Directeur Gijs de Beus van Lemon Scented Tea: “Sommige mensen hebben geen dak. Anderen zien op tegen de hoge aanschafprijs van zonnepalen.” Via een huurprogramma moet het zonnepaneel breed toegankelijk worden gemaakt.

Volgens Westenberg van Nuon voert het te ver om van nudging te spreken (een commercial is nou eenmaal niet de meest subtiele manier om gedragsverandering tot stand te brengen) maar hij erkent wel dat het wegnemen van hobbels een belangrijk doel is van de campagne.

Zonneparkje

De campagne leidt geïnteresseerden naar een actiepagina waar een zonnepanelencheck kan worden gedaan. Middels een calculator worden de huurprijs en besparing  voorgerekend. Klanten kunnen de opbrengst van hun zonnecelcentrale via een app in de gaten houden. Minimale afname start bij een tiental panelen. Nuon-dochter Feenstra verzorgt de installatie.

Dit deel van de campagne is gericht op het enkele huishouden, maar wie zich gaat verdiepen in de zonnepanelenaanbod van Nuon, ontdekt dat er ook collectieve oplossingen worden aangeboden. Samen met de buren een zonneparkje inrichten kan ook.

Fossielvrij

De Beus benadrukt dat ‘Luisteren geeft energie’ is opgezet als een ‘constructieve feedbackloop’. Wat er aan opmerkingen uit het panel, maar ook via de klantenservice bij Nuon binnenkomt, wordt vertaald in concrete producten en diensten die weer worden aangeboden aan alle Nuon-klanten. Westenberg: “Het draait om het omzetten van awareness naar preference.”

Opvallend is dat het huurprogramma niet beperkt blijft tot de eigen klanten van Nuon. Ook klanten van concurrerende energieleveranciers kunnen huurpanelen bij Nuon bestellen. Het past bij de grotere ambitie van Nuon om binnen één generatie ‘fossielvrij’ te opereren, aldus Westenberg.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie