Een grote post-it creatie op het hoofdkantoor van T-Mobile en twee post-it mannetjes die op drukke plaatsen in Nederland rondliepen, trokken sinds afgelopen maandag de aandacht in de aanloop naar de bekendmaking vandaag van de Creative Talent of the Year-verkiezing van Brandfighters en T-Mobile.
Creatieven kunnen tot 9 oktober concepten insturen voor een online campagne die bekendheid creëert voor het feit dat T-Mobile dé communicatiepartner is van War Child en hen ondersteunt met mensen en middelen. De winnaar krijgt 5000 euro en de kans om zijn of haar idee werkelijk uitgevoerd te zien.
Brandfighters initieert Creative Talent of the Year (CTOTY) vanuit dezelfde gedachte als waarmee het crowdsourcingbureau een jaar geleden de Marketing of the Year (MTOTY)-verkiezing in het leven riep: zo veel mogelijk talenten kansen geven. Het bureau werd in juni 2008 opgericht door Oskar Bolhuis en Jan-Paul de Beer. De Beer: ‘Als bedrijf hebben we als doel om merken te helpen meer positieve energie te geven aan de maatschappij en om creatieve talenten de kans te geven zichzelf te bewijzen, aan hun portfolio te werken en om geld te verdienen met hun passie. Door het open model kan elk talent doorbreken, ongeacht zijn CV of achtergrond.’
Brandfighters besteedt reclameopdrachten uit aan een grote groep mensen. De filosofie: ‘Wij geloven in crowdsourcing omdat je hiermee op een open, toegankelijke en leuke manier kan werken en snel feeling met de markt kan krijgen doordat je veel verschillende inzichten krijgt.’ De afgelopen 2,5 jaar ‘crowd sourcete’ Brandfighters reclame video’s, waarvoor een community is opgebouwd met meer dan 2700 filmmakers uit Nederland en België. Met de lancering van CTOTY gaat Brandfighters ook creatieve concepten uitbesteden en bouwen aan een community van conceptuele denkers. Dit gaat het bureau doen onder de naam Ideafighters.
Het tijdpad voor de Creative Talent of the Year-verkiezing alias Ideafighters Challenge, is als volgt:
Tussen 10 en 14 oktober bepaalt T-Mobile welke ideeën doorgaan naar de tweede ronde en geeft de makers feedback ter verbetering van hun concept. Van 14 tot 19 oktober kunnen de deelnemers aan de tweede ronde hun ideeën verbeteren en opnieuw uploaden. Tussen 20 en 23 oktober beoordeelt T-Mobile de inzendingen opnieuw en stelt een top 5 samen. Tussen 24 en 30 oktober komen de top 5 ideeën online en worden zo veel mogelijk mensen uitgenodigd om te stemmen op hun favoriete idee. Het publieksoordeel telt voor 50 procent mee in de eindbeoordeling. Op 1 november volgt de finale. Op het hoofdkantoor van T-Mobile gaat de top 5 hun idee presenteren aan een vakjury, bestaande uit Ellen Kooij, hoofd marketing War Child, Astrid Groenewegen, partner en strategy director Boondoggle Amsterdam, Yacco Vijn, creative director en mede- oprichter van Kong, Stan van Zon, creative director Etcetera, Henriette van Swinderen, directeur Brands & Communications T-Mobile, en Astrid Prummel, adjunct-hoofdredacteur Adformatie/hoofdredacteur Creatie.
De vijf finalisten winnen ieder 1000 euro. De winnaar krijgt nog eens 4000 euro en de kans zijn/haar idee uitgevoerd zien. Naast T-Mobile ondersteunen DutchCowboys en Adformatie (als mediapartner) CTOTY.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!