Bijna 80% van de consumenten zegt wel eens online aankopen in een winkelwagen te laten staan. De helft van de consumenten zegt dit zelfs regelmatig te doen. Belangrijkste reden hiervoor is dat de verzendkosten hoger uitvallen dan verwacht. 55% van de Nederlanders besluit in dat geval niet tot een aankoop over te gaan.
Drop-out rate
Niet bij alle producten is de drop-out rate overigens even hoog. Vooral de aankoop van meubelen (40%) en kledingitems (45%) wordt regelmatig afgebroken. Gaat het om kaartjes voor concerten, dan gebeurt dit veel minder. slechts 29% verlaat dan regelmatig de winkelwagen.
Niet in alle gevallen is het overigens de intentie van de consument om een item in het winkelwagentje af te rekenen. Van de respondenten shopt 32% een item alleen om de prijs te vergelijken met een andere website. Is die website goedkoper, dan laten ze het item achter. Verder blijkt dat het regelmatig voorkomst dat een item is uitverkocht bij afrekenen. Van de respondenten zegt 38% in dat geval het winkelwagentje achter te laten en het item look later niet meer te kopen.
Persoonlijke relaties
Om de drop-out rate te verlagen zouden webwinkeliers moeten investeren in het versterken van de persoonlijke relaties met de klant. Mark de Bruijn, hoofd marketing EMEA bij SAP Customer Experience: ‘Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijke kortingen te geven of passende producten aan te bieden. Wanneer je een persoonlijke relatie opbouwt met een klant, is deze vaak loyaal aan je bedrijf. Ze zullen dan minder snel vergelijken met de concurrent of schrikken van onverwacht hoge verzendkosten.’
Overigens valt me ook op dat ik zelden een berichtje krijg: wilt u alsnog uw winkelwagentje afrekenen? Dat vind ik persoonlijk niet zo erg, maar voor de winkelier zou het misschien slim zijn.