Merken investeren steeds meer om hun merk goed te presenteren en om gevonden te worden op marketplaces (marktplaatsen) als Amazon en bol.com. Logisch, gezien de groei in importantie van deze platforms binnen de customer journey. Dat constateert Tim van der Bilt van marketplace-specialist Maze-One.
De versnelling in online shoppen die vorig jaar werd ingezet, is goed terug te vinden in diverse cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens een bericht van eind januari gaven Nederlanders in het derde kwartaal van 2020, 605 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is ruim 30 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij Nederlandse internetverkopers steeg de omzet ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 met ruim 38 procent.
Vandaag bleek uit de jaarcijfers van Ahold Delhaize dat de omzet van Bol.com in heel 2020 met bijna 70 procent steeg naar 4,3 miljard euro. Een record.
Een onderzoek van Omnia Retail wees in december uit dat bij de marketplaces Amazon – dat vorig jaar maart officieel zijn deuren opende in Nederland - hier in nog geen jaar tijd fors marktaandeel heeft gewonnen op marktleider bol.com en Coolblue. Exacte cijfers geeft de onderzoeker niet, maar doorverwijzingen via vergelijkingssites wijzen daar op.
Voet aan de grond
Van der Bilt bevestigt dat Amazon hier en in heel Europa hard aan het groeien is. ‘Wij zien first hand de importantie van marktplaatsen en met name Amazon toenemen. Wij zagen in 2020 bij onze klanten over heel Europa een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de omzet op met name Amazon, mede gedreven door de coronacrisis. Amazon krijgt nu in Nederland en in Zweden – waar de marktplaats ook werd geopend - stevige voet aan de grond.’
Internationaal groeide Amazon naar een record omzet van 126 miljard dollar in Q4 waarmee ze 12 procent van de wereldwijde e-commerce in handen hebben en advertising groeide in hetzelfde kwartaal met 66 procent naar 7 miljard omzet.
Niet gevonden betekent geen omzet
Maze-One groeide zelf in 2,5 jaar tijd naar vijf locaties: Amsterdam, Londen, Stockholm, Oslo en Kopenhagen, meer dan veertig specialisten en 139 klanten. ‘Daarmee is Maze-One een top-3 marketplace agency geworden in Europa’, zegt Van der Bilt. Onder de gewonnen klanten zijn Tony’s Chocolonely, PPG (Histor verf), BSH, Ajax, Chicco, Brabantia, Cloetta, Reckitt Benckiser en Trust. Daarnaast heeft zijn bureau een zogenaamde ‘gold partnership met bol.com.
‘Marktplaatsen zijn een integraal onderdeel geworden van de sales- en marketingplannen en mogen niet ontbreken als “verkoopkanaal”’, schetst Van der Bilt. ‘Bedrijven en merken willen dat hun product er op Amazon en bol.com ook volgens de brand guidelines bij staat. Met dezelfde uitingen en merkmateriaal als op hun eigen website, in de schappen van een winkel en op tv. Daar besteden bedrijven meer aandacht en geld aan. Daarnaast is advertising in toenemende mate belangrijk om verkeer (en dus omzet) naar de producten te leiden. Word je niet gevonden op bepaalde keywords, dan kost je dat omzet. Dit is vergelijkbaar met Google’
Groei nauwelijks bij te benen
Er zijn verschillende manieren van werken met een marktplaats of verkoopplatform mogelijk. Zo kan een merk ervoor kiezen de producten aan Amazon of bol.com te verkopen, als een retailrelatie (vendor) of het platform te gebruiken om zelf direct aan de consument te verkopen (seller). Ook biedt het bedrijven en merken diverse mogelijkheden om (aankoop)data en inzichten uit het verkoopplatform te gebruiken, voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden. Van der Bilt: ‘Met de sluiting van de winkels en de groei van deze platforms, is het “niet online aanwezig zijn” voor de meeste merken geen optie meer.’
Volgens Van der Bilt is aan beide kanten de groei soms moeilijk bij te benen. Zo is voor Amazon het voorraadbeheer complex geworden, zeker met de Brexit en bijbehorende regelgeving. Aan de andere kant kost het goed managen van het wereldwijde Amazonplatform merken ook veel tijd. ‘Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken: bedrijven nemen mensen hiervoor aan, besteden het volledig uit of schakelen hulp in om de "online presentatie" zo efficiënt mogelijk te managen. Er is niet één manier, het blijft maatwerk want elk product is anders en het gedrag van online-shoppers verschilt ook per land. Dat is het leuke: samen met de klant kijken waar de knop zit om de verkoop te verbeteren.’