Vandaag was ik bij MarketingLive! Een goede line-up met sprekers en een paar leerzame/goede/inspirerende dingen gehoord. Ook leerzaam: de cases van de genomineerden voor de titel Marketeer of the Year. Alles bij elkaar leuk, inspirerend en daarbij heerlijke hapjes!
(De verslagen van de presentaties zijn op Molblog te lezen.)
Dilemma
Maar... op zo'n dag krijg ik altijd last van het dilemma van congressen:
Aan de ene kant neem ik me voor om dit veel vaker te doen om je kennis op peil te houden en vooral om nieuwe inspiratie op te doen. Meer tijd reserveren voor congressen en workshops, tuurlijk, spreekt voor zich.
Aan de andere kant: hoeveel tijd besteed je aan dit soort zaken? Marketing is hard werken werd ook vandaag weer verteld (innoveren, je accountability bewaken, experimenteren op internet, pfff). Dus er is eigenlijk geen tijd om niet met je direct eigen werk bezig te zijn.
Te veel om bij te houden
Daar komt nog een probleem bij: het is onmogelijk om alles wat interessant is te bezoeken. Een greep uit het aanbod van congressen en workshops alleen al deze week: Mobile Monday (heb ik een deel on line live kunnen volgen), MarketingLive!, Online Reputatiemanagement, Google Analytics voor marketeers, Brandfuel24, ... (zie hier)
Het is dus niet bij te houden wat je allemaal bij moet houden. Gelukkig zijn er dan altijd nog videoregistraties en presentaties on line beschikbaar. Dan kun je die op afstand alsnog bekijken. Maar wanneer heb je dáár tijd voor?
Vooral lastig is de vraag: waar móet je nu echt bij zijn? Welk congres kun je echt niet missen als je niet achterop wilt raken? Vaak weet je pas achteraf of je er echt wat aan had.
Tegenstijdig
MarketingLive! leek mij in ieder geval de moeite waard (en dat was het ook). Toch hoop je op zo'n dag niet alleen inspiratie op te doen, maar ook antwoorden te vinden. Een eenduidige boodschap. Richting. Duidelijkheid.
Helaas(*), ook vandaag toch weer met veel vragen naar huis gegaan. Zo hoorden we eerst Roland van Kralingen over innovatie als belangrijkste aandachtsgebied voor marketeers. Om in de presentatie daarna Baptiest Coopmans van KPN te horen zeggen dat er belangrijker zaken zijn en dat de échte marketingprestaties juist niet in innovaties zitten maar in het verbeteren van het bestaande proces (zoals een betere handleidingen hoe je internet moetaansluiten ? heel succesvol).
Of Sicco Beerda en Jeroen de Bakker die de beste en slechtste online cases toelichtten. Blijken zelfs zij het niet helemaal eens te zijn over Centraal Beheer die online games maken bij commercials. De Bakker: "Dat vind ik nu goed." Beerda: "Ik niet."
En bij een case die zij beiden als niet goed beoordeelden (viral voor Ricoh/Nashuatec) zat toevallig de maker in de zaal: de viral was bedoeld voor b2b en is in de doelgroep juist heel vaak bekeken en heeft bovendien pr in de vakbladen opgeleverd. Wél succesvol dus.
Aan het werk
Morgen weer 'gewoon' aan het werk. Ik zal wel zien: eerst innoveren of eerst het bestaande proces gaan verbeteren. Of misschien wel eerst on line nog wat presentaties en videoregistraties van congressen bekijken.
Of... misschien zit de mailbox wel gewoon weer vol met hoge prioriteiten om op te lossen. Da's dan niet zo inspirerend, maar daarmee is het in ieder geval duidelijk wat ik als eerste moet doen.
(*) misschien niet helaas, misschien is dit nu juist wat marketing zo leuk maakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!