Premium

Marc Veuger: 'Een Tweede Schermer kijkt tot 30% langer naar het televisieprogramma'

5 second screen vragen aan de mede-oprichter van Angry Bytes/Two-Screen.tv

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondanks dat de echte zomerstop niet meer bestaat, is het aardig stil in de omroepwereld. Toch zijn er bedrijven die zich nu al opmaken voor het komende TV-seizoen. Vijf vragen aan Marc Veuger van 2nd screen technologie bedrijf


1. Vaak zie je dat Second Screen op een tv-format wordt geplakt in plaat van echt geïntegreerd. Veel tv-producenten lijken hun tv-item nog niet te durven aanpassen. Bemerk je al verandering in hun mentaliteit?
&;Tweede schermen leveren veel waardevolle informatie wat betreft kijkgedrag, maar ook een schat aan leads. Daarnaast kijkt een &;Tweede Schermer&; tot 30% langer naar het televisieprogramma. Dat besef is er bij onze opdrachtgevers die terug blijven komen. Het probleem waar we tegenaan lopen is dat producenten alles graag willen voorproduceren; alles staat tot achter de komma uitgeschreven in het script en op de autocue.  Een positieve uitzondering is EO&;s Arena, dat dit najaar op de buis komt. De input van de gebruiker thuis bepaalt daadwerkelijk het verloop van het debat op televisie. Voor opgenomen programma&;s werken we intensief samen met onze partner ProGraphics, de winnaars van Ranking the Stars worden in de aftiteling meegenomen.&;

2. Wat zijn de laatste gebruikscijfers omtrent het tweede scherm gebruik?
&;Bij de herhaling van de IQ Test op 3 juli zagen we dat 46% van de kijkers op een smartphone speelt, 37% op een tablet en 17% op een pc/laptop. Zo&;n 52% van de smartphones/tablets komt van Apple met Samsung met 32% op de tweede plaats. 
Quizzen en tests zijn altijd populairder op mobieltjes, bij andere formats wint de tablet.&;

3. &;De rode knop&; is een term die we niet veel meer horen. Is dit achterhaald door de mobiele devices op de schoot van de kijker?
&;Wanneer je op de rode knop van de afstandsbediening van je tv drukt, gebeurt er waarschijnlijk niets. De grote kabelaars in Nederland filteren uit het signaal van oa NPO. Tijdens het WK voetbal kreeg je via HBBtv statistieken, achtergronden en videoclips en tijdens het acht uur journaal verdieping bij de items.  Doodzonde dat de staatssecretaris toestaat dat de kabelaars het signaal verminkt aanbieden aan de kijker.&;

4. Second screen mogelijkheden zien we nog weinig in het marketing-landschap. Hoe komt dat?
&;Ik denk dat het product &;tweede scherm&; te complex is voor de doorsnee marketeer, verder ontbraken tools om goed bereik te meten.&;

5.Wat zijn de laatste mogelijkheden op gebied van Second Screen?
&;Tijdens de IBC introduceren we, samen met onze Engelse partner, een oplossing voor live televisie. Alle verschillende schermen, van presentator, via studio scherm, hbbtv en de kijker thuis kunnen aangestuurd worden vanuit 1 intuitieve interface. De afgelopen maanden hebben 3 programma&;s al proefgedraaid met het systeem en de reacties van programmamakers en eindgebruikers waren unaniem positief.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie