Hoewel het onderzoek op puur wetenschappelijk vlak niet de hoogste score behaalde, gaven de 'duidelijke en zeer relevante conclusies' volgens de jury de doorslag. Behalve het wetenschappelijke niveau wordt bij deze nieuwe prijs ook nadrukkelijk de praktische toepasbaarheid en de toegevoegde waarde voor de marketingpraktijk beoordeeld.
Leenheers proefschrift 'The adoption and Effectiveness of Loyalty Programs in Retailing' levert volgens het juryrapport 'een duidelijke bijdrage aan de waarde en toepassing van loyaltyprogramma's binnen de retailomgeving.' Dit onderwerp is volgens de jury 'in het internettijdperk wat op de achtergrond geraakt'. Het proefschrift toont aan dat loyaliteitsprogramma's een goed instrument kunnen zijn voor klantdifferentiatie en klantrelatiemanagement. Van spaarprogramma's blijkt een stimulerende werking uit te gaan waar prijspromoties eerder een negatieve werking hebben op de effectiviteit. Verder laat het proefschrift zien dat het bevoordelen van loyale klanten een goede strategie is.
De jury werd geleid door Hans Molenaar, voorzitter van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) dat gisteren bij SAP in Den Bosch een speciale thema-avond belegde waar alle vijf genomineerde promovendi hun onderzoek presenteerden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!