Launch THNK: Leiders in het slik

Ebele Wybenga was bij de aftrap van een internationaal kweekprogramma voor creatieve leiders in het midden van hun carrière: THNK, the Amsterdam School of Creative Leaderschip. De deelnemers waren interessanter dan de oprichters, bleek bij de borrel en een sessie met ster-architect Ben van Berkel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze sleepten door het slik tussen Friesland en Ameland, de creatieve leiders van morgen. De ‘founding participants’ van THNK, the Amsterdam School of Creative Leadership, zijn afkomstig uit 13 verschillende landen en hebben al indrukwekkende carrières achter zich. Creatieven die willen leren managen en managers die uit hun harnas willen breken. Het onverwachte wadlopen was de aftrap van een bootcamp om elkaar te leren kennen, een idee van oud-McKinsey man en THNK oprichter Menno van Dijk (rechts op de foto).

Het wadlopen was een passende anekdote geweest in een openingstoespraak. Het had de toewijding van de deelnemers en de originaliteit van het programma bewezen. Maar alle inleidende woorden bij de lancering van THNK vormden vergezichten en felicitaties. Het onvermogen van de oprichters om iets concreets te noemen bij de aftrap van een opleiding met zoveel pretentie was opmerkelijk. Ze zochten naar 'ideas with true meaning that touch people in the heart', naar mensen met 'the intent and passion to participate in transformation' om zo samen 'the positive revolution' te versnellen. Het motto dat decaan en voormalig Philips designbaas Stefano Marzano lanceert is een bekend cliché uit praatjes over innovatie op congressen. 'Keep your head in the clouds and your feet on the ground.'

Er bestaat een succesvol type dat maar één goed eigen idee heeft: het als voetbalplaatjes om zich heen verzamelen van mensen met succes of talent. Het zijn mensen van dit type die het woord creativiteit of leiderschap het vaakst in de mond nemen. Hun habitat: de borrel. Elke gast moest op zijn badge de naam schrijven van een creatief leider die hij bewonderde en op zoek gaan naar iemand met dezelfde held. De stijfste krijtstrepen kozen en masse voor ‘Steve Jobs’. Het publiek werd gevraagd naar een uitdaging om de wereld te veranderen. Eén mevrouw durfde te antwoorden en uitte in stroef Engels haar wens om ‘de wereld mooier te maken met de kracht van merken’. Ook in de woorden van Amsterdamse cultuurwethouder Gehrels (foto, midden) was het zoeken naar de ‘meaning and significance’ waar THNK zich mee wil onderscheiden. Of kwam het doordat ze moeilijk te verstaan was door de borrelpraat achterin de zaal?

'Heb je ook beurzen?' vraag ik Bas Verhart (foto, links), oprichter van PICNIC en oud-ceo van Media Republic. THNK is zijn nieuwe kindje. Creatief leider, wie zou dat niet willen worden? Bedrijven betalen tegen de veertig duizend euro om een werknemer aan het programma mee te laten doen, zelfstandig ondernemers en ngo’s betalen een lagere fee. Maak je als kleine zelfstandige kans om toch mee te doen? Er bestaat een ‘fellowship’ zegt Bas Verhart. Hij verzekert me dat de selectie hiervoor héél streng is. En hij dartelt verder tussen de borrelende bobo’s. Wil ik nog een met truffelkaas gevulde champignon bekroond met een paars viooltje?

Gelukkig hebben de deelnemers een goed verhaal. Een Zuid-Afrikaanse deelneemster met grijs haar heeft een bedrijf dat betaalbare rolstoelen ontwikkelt voor ontwikkelingslanden. 'Ik wil leren wat de beste groeimodellen zijn om mijn bedrijf uit te breiden.' Een Schotse oud-advocaat van rond de veertig was het zat om als leidinggevende vooral bevestiging te krijgen. 'Ik ben al lange tijd door niemand uitgedaagd. En als ik een MBA zou doen leer ik wat ik al weet.'
Roshan Paul heeft een fellowship gekregen, hij werkt voor een organisatie die social entrepreneurship stimuleert. 'De meeste deelnemers hebben al één of twee bedrijven opgericht,' zegt hij. 'Ze zijn al gelauwerde leiders in hun eigen vakgebied.' Nederlandse Liat Azulay is één van de jongste in het programma, met op haar 28ste een bekroonde bliksemcarriere in de reclame achter zich. 'Ik wil leren mezelf te managen.'

Ster-architect Ben van Berkel (Erasmusbrug) laat zich na de opening interviewen door de deelnemers, die samen vragen hebben voorbereid. Ze klieren met elkaar, het bootcamp heeft zichtbaar voor bonding gezorgd. De sfeer is die van een eerste schooldag, maar wel met zeer gemotiveerde scholieren. 'Ben je een slaaf van je clienten?' vraagt Chinese Yan Liu in beleefdere termen. 'Wanneer zeg je "nee" tegen een opdracht?” vraagt een ander. De begeleiders van het programma hebben goede kaken, stevige wenkbrauwen en zwarte kleding. 'Zeg niet meer "als potentiële creatieve leiders van morgen",' interrumpeert leiderschapscoach Robert Wolfe. 'Jullie zijn al creatieve leiders.' Ben van Berkel is zichtbaar uitgeput na een lang verhoor op niveau. In het THNK home, het oude stadsdeelkantoor van Westerpark gaan de TL lampen uit en de overgebleven flessen wijn open. De Indiase deelnemers beginnen, tot groot geluk van de hele groep, met dansen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie