Kortere product life cycles vragen om meer toekomstgerichte innovatie

De wereld om ons heen verandert heel snel. Kijk maar naar de ontwikkelingen van businessmodellen, technologie en consumentengedrag.Om de snelheid van deze ontwikkelingen bij te benen, moet je organisatie flexibel zijn en snel kunnen anticiperen op veranderingen. Dit anticiperen is niet eenvoudig. Innovaties hebben in veel sectoren een steeds kortere time-to-market en life cycles worden steeds korter.

Elk product, iedere dienst, heeft een levenscyclus. Deze product lifecycle bestaat uit verschillende fases: introductie-groei-volwassenheid-verval. En ieder product heeft een adoptie curve. De adoptie gaat steeds vaker heel snel (big-bang), zie de figuur hieronder.



Sommige producten zijn in staat continu mee te bewegen met de marktveranderingen. Daardoor wordt de lifecycle in zijn geheel langer of er ontstaat een golfbeweging. Zodra het verval toeneemt, moet het product zijn aangepast, om nieuwe groei te realiseren.

Je moet als merk sneller innoveren om klaar te zijn voor de verval fase. Je moet al iets op de plank hebben liggen.

Een voorbeeld hiervan is Coca Cola. Deze frisdrankgigant heeft een erg lange product lifecycle. Het merk bestaat al heel lang, zonder – op het oog- al te grote wijzigingen. Maar nu alles waar veel suiker in zit onder druk staat, moet ook Coca Cola innoveren. Dit doen ze door veel meer in te zetten op Coca Cola Zero als de nieuwe standaard.  

Ook zien we dat de introductiefase van nieuwe producten/diensten extreem veel korter wordt.

Je hebt als bedrijf geen tijd meer om je product eindeloos door te ontwikkelen, voordat je het op de markt brengt. Daarom zie je dat steeds meer bedrijven kiezen voor een ‘minimal viable product’ (MVP). Ze brengen na een korte ontwikkeltijd een product op de markt dat nog niet optimaal is, maar dat aan de minimale eisen voldoet.

Is het product eenmaal op de markt, dan is het vooral belangrijk om een megagroot bereik te creëren, feedback te verzamelen, zodat je je product kunt doorontwikkelen en optimaliseren.

Een voorbeeld van zo’n MVP is de gratis betaalapp Tikkie. De voorwaarde voor banken bij het ontwikkelen van een betaalapp: het moet veilig zijn. De behoefte van de consument: bankieren moet makkelijk zijn. Tikkie is een app met alleen de basisfunctie: snel geld overmaken.

En het maakt niet uit bij welke bank je zit. Briljant, want gemakkelijk in gebruik, een app die precies doet wat het moet doen. Maar ook beperkt. Een logische volgende stap van ABN AMRO (de initiatiefnemer van de app) zou kunnen zijn dat er een uitbreiding van de app zal komen.

De potentie is veel groter, het heeft namelijk een flink bereik, dus het is wachten op nieuwe features (anders laten ze een grote kans liggen). Consumenten hebben de app al op hun telefoon staan, intussen kan ABN AMRO de app verbeteren en uitbreiden en zorgen dat er steeds weer een nieuwe, betere versie van Tikkie uitkomt.

Een nog extremer voorbeeld van een extreem snelle adoptie is Tesla Model 3. Deze elektrische auto van Elon Musk moet nog op de markt komen. Maar er ontstond meteen zo’n enorm hype, dat er maar liefst een kwart miljoen preorders voor binnenkwamen. En het mooie voor Tesla, die preorders werden vooraf betaald. Daardoor vergaarden ze voldoende kapitaal om de productielijn op te zetten.

Zoals we al eerder schreven, het is niet meer genoeg om je te focussen op het hier en nu. Regeren is vooruitzien. Zorg ervoor dat je product portfolio up to date is. Toekomstbestendig.

Foresight helpt je hierbij. Het geeft je inzicht in alle factoren die de toekomst van jouw bedrijf beïnvloeden.

Er zijn verschillende tools voor. Foresight Streaming is er eentje, maar ook Foresight Modelling.

Wil je meer weten over Foresight?

Download hier de whitepaper 'Het belang van Foresight. Toekomstgerichte marketing en innovatie.'
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →