Wat heb jij met Zeeman?
‘Ik gebruikte de witte herenslips van Zeeman al als iconisch uitgangspunt voor onze modellen. Daar maakte ik mijn eigen Bas Kosters-onderbroek van. Ik haalde een witte herenslip bij Zeeman en daar naaiden we mijn Bas-logo op. Ook om een statement te maken tegen alle poeha en het gedoe rond grote merken als Calvin Klein en Bjorn Borg. Met de boxer leverde Zeeman twee jaar geleden een soortgelijk commentaar.’
Was jij altijd al een Zeeman-adept?
‘De bedrijven waarmee ik werk, omarm ik natuurlijk. Maar Zeeman is een winkel waar ik al wel kwam. Nu we samenwerken is de passie alleen maar groter geworden.’
Hoe vrij was je in de opdracht van Zeeman?
‘We keken wat de wensen waren van beide bedrijven. Voor Zeeman was de nieuwswaarde van deze actie belangrijk. Voor mij gold dat het werk voor Zeeman niet te dicht op mijn eigen collectie zou zitten. Het is vrij snel besloten dat het onder- en nachtmode zou worden. Dat zijn nu eenmaal de paradepaardjes van Zeeman. Natuurlijk moest ik op een commerciële manier denken. Dat kun je zien als een beperking, maar ik zie dat als een verrijking. De eerste voorstellen waren iets wilder dan wat er uiteindelijk in de winkel hangt. Maar Zeeman weet heel goed wat werkt. Ik maak avantgardistische stukken waarin het minder draait om bijvoorbeeld comfort en houdbaarheid, terwijl Zeeman juist let op dat soort zaken.’
Waar ben je vanuit gegaan bij het ontwerp van de collectie?
‘We zijn eerst de geschiedenis van het merk ingedoken. Ik refereer in mijn eigen werk vaak aan eerdere producties zodat er cohesie ontstaat die voor mensen herkenbaar is. Ik was best verbaasd dat de geschiedenis van Zeeman niet heel goed gedocumenteerd is. De laatste jaren doen ze dat steeds meer. De heritage is tegenwoordig een heel belangrijk facet in de merkbinding en in het contact met de klant. Ik heb veel foldermateriaal bestudeerd. Ik wist vrij snel dat ik iets met de nautische invloeden wilde doen, en het beeldmerk van Zeeman, Koos Matroos, in een nieuw jasje wilde steken. Het moest optimistisch en losjes, vandaar dat we met tatoeagebeelden zijn gekomen. Uiteindelijk heb ik een Bas Kosters-Koos gemaakt, met daarnaast een Bas Kosters-Keetje. Daaromheen zijn er verschillende figuren ontwikkeld.’
Heeft Zeeman je ook betrokken bij de marketing van deze collectie?
‘Ik heb Zeeman aangeraden mij van a tot z bij het verhaal te betrekken. Daar hebben ze mee ingestemd. Ik denk dat dit verstandig is, omdat Zeeman iets doet wat vrij ver van ze afstaat. Bovendien is als art director naar projecten kijken een van mij sterke kanten. Het gaat niet alleen om het ontwerp van de kleding, maar het realiseren van een beleving. We hebben zelf teaser-filmpjes opgenomen, de uitnodigingen voor het pers-event ontworpen, enzovoort.’
Zeeman is in de perceptie van veel mensen een goedkoop merk. Waarom wil je je daarmee associeren?
‘Het is een budget retailer pur sang. Zeeman windt er geen doekjes om: ze pretenderen geen modebedrijf te zijn. Daar zijn ze duidelijk in. Maar Zeeman heeft een bepaald soort klanten die ze bedienen. Die klant vergrijst. Het Zeeman-bedrijf wordt ook ouder. Ik ben van mening dat een goed product niet per se veel hoeft te kosten. Je kunt een dure geur van Lanvin prima combineren met een Zeeman-slip. Mode gaat niet alleen om high fashion, maar om het dragen van kleding. Het hele scala van de textielverwerkende industrie maakt daarvan deel uit, van Zeeman tot een G-Star. Zonder het een bestaat het andere niet. Een kledingstuk van mij kost best veel geld, aangezien ik niet op dezelfde wijze kan produceren als Zeeman. Ik ben geen goedkoop kledingmerk en dat wil ik ook niet zijn. Maar kijk je naar de bedrijfsfilosofie, dan zie je dat er veel raakvlakken zijn. Natuurlijk moest ik even nadenken toen Zeeman mij benaderde, al had ik wel al met de gedachte gespeeld. Zeeman is een familiebedrijf. Zelf had ik ook niet kunnen bestaan zonder de tomeloze inzet van familie en vrienden.’
Hoe belangrijk is het om samen te werken met merken?
‘Ik heb met aardig wat partners samengewerkt, waarvan Bugaboo en Heineken de belangrijkste zijn. Daarnaast heb ik minder prominent gewerkt voor Mattel Europe, Coca-Cola Light en Bols. Juist omdat ik underground en avantgarde ben, met een eigen authenticiteit, is het voor mij heel bijzonder om met dit soort merken samen te werken. Er staan zeker nog bedrijven op mijn wenslijst. Ik hoop dat ik in de toekomst ook nog blijf samenwerken met Zeeman, al is dat nu niet de intentie. Het is mijn wens om internationaal te gaan samenwerken, om een nog breder publiek te bereiken.’
Tot slot, wat is jouw favoriete Zeeman-product?
‘De grote witte opa-onderbroek. Die blijf ik fantastisch vinden. Ik heb ‘m zelf jaren gedragen en vind het een icoon van schoonheid en lelijkheid tegelijk. Hij zit niet letterlijk in de collectie omdat die niet direct aansluit bij de jongere doelgroep. Maar voor mij is dat het ultieme Zeeman-icoon.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!