De Taskforce E-commerce van IAB Nederland publiceert de eerste overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap. Het moet marketing- en communicatieprofessionals laten zien welke verschillende partijen in het e-commercedomein actief zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Het landschap, inclusief verklarende begrippenlijst en spindiagrammen, is vanaf vandaag te downloaden op de website van IAB Nederland.
Roses of e-commerce
Naast het landschap heeft de taskforce ook een ‘roses of e-commerce’-overzicht samengesteld. In deze spindiagrammen is een groot aantal bekende Nederlandse platformen opgenomen. De roses zijn opgezet vanuit het perspectief van de verkoper en bieden aan de hand van acht verschillende factoren ondersteuning bij het bepalen van de e-commercestrategie.
Nederland bovenaan B2C E-commerce Index
Justin Sandee, voorzitter Taskforce E-commerce: “Nederland staat voor het tweede jaar op rij op de eerste plek van de B2C E-commerce Index. Deze index rangschikt wereldwijd de landen met het beste e-commercelandschap en neemt per land verschillende aspecten van het landschap onder de loep. Opvallend genoeg bestond er nog niet zo’n overzicht van het Nederlandse e-commercedomein. Datzelfde gold voor een overzicht dat inzichtelijk maakt wat de verschillen zijn tussen alle platformen.'
Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: “Met name marketplaces zoals bol.com en Amazon beïnvloeden het oriëntatie-, zoek- en aankoopgedrag van de consument enorm. Dit veranderende gedrag heeft een blijvende impact op het totale e-commercelandschap, met als gevolg dat de markt roept om meer duiding en sturing.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!