Tijdschrift voor Marketing presenteert deze week weer zijn jaarlijkse Grote Marketing Enquete. Al weer voor de achtste keer.
Een van de vragen aan de 341 respondenten gaat over het bezoek aan en gebruik van marketingblogs.
De uitkomst is dat meer marketeers (37 procent) dan in 2006 (33 procent) minimaal wekelijks een marketingweblog bezoeken. Maar dat betekent dus ook dat 63 procent van de Nederlandse marketeers niet zo heel vaak hier en elders komt....
Er is echter nog hoop. De groep die slechts incidenteel of helemaal nooit een blog bezoekt daalt. 31 procent van de Nederlandse marketeers bezoekt incidenteel of nooit een marketingblog. Maar in 2006 was dat nog 45 procent.
De meeste blogbezoekers reageren zelden (39 procent) of nooit (41 procent), komen er dus vooral om informatie te vergaren. 4 procent reageert wel regelmatig, 16 procent doet dat in elk geval af en toe ? bijzonder is dat mannelijke marketeers dat verhoudingsgewijs veel vaker doen dan hun vrouwelijke collega's.
Zo'n vier op de tien organisaties waarbinnen de ondervraagde marketeers werkzaam zijn, gebruiken weblogs regelmatig (17 procent) of tenminste af en toe (22 procent) om informatie te verzamelen over hun eigen producten, merken of diensten.
Circa één op de zeven marketeers meldt ook dat ze bewust adverteren in de omgeving van bepaalde weblogs, zij het dat dit vooralsnog eerder af en toe (9 procent) dan regelmatig (5 procent) gebeurt. Maar het begin is er.
Precies tweederde van de marketeers (2006: 61 procent) onderschrijft de stelling, dat de marketingwaarde van blogs nog zwaar wordt onderschat.
Ze wijzen op de overeenkomst tussen blogs en mond-tot-mond reclame ("Beiden kunnen je maken of breken") en het grote gebrek aan kennis bij beslissers binnen de eigen organisatie ? waardoor er niets met blogs gedaan wordt.
Toch is er ook veel twijfel onder marketeers, want hoeveel mensen komen er nu op weblogs, hoeveel "idioten" lopen daar tussen, is het toch niet iets als "de VPRO binnen het internetlandschap"?
Een aardige quote die misschien wel de kern raakt, is deze: "We onderschatten het medium niet, maar we weten het ook nog niet geheel op waarde te schatten". Ofwel: veel marketeers weten nog niet welke functie de blog in de marketingmix zou moeten krijgen, wat je er nu precies mee zou kunnen of willen bereiken.
In de Grote Marketing Enquete 2007, die woensdag verschijnt, staat meer over de inzet van internet, het gebruik van YouTube, de bekendheid van de online-exploitanten en wat de kansen en bedreigingen van marketing zijn. Bovendien: wie is de held van de marketeers?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!