Nog maar drie maanden te gaan en dan begint de uitverkoop alweer in de kledingwinkels. Oftewel, al drie maanden hangen daar waarschijnlijk de winterjassen te wachten tot het eindelijk kouder wordt buiten. Net zo lang zijn er bijna geen T-shirts, zomerjurkjes, korte broeken etc. meer te krijgen in de winkels. Online wel!
Terwijl het zo langzamerhand een zekerheidje is dat het weer in september nog warm is.
Nu was het niet alleen het warme weer wat mijn verbazing trok, maar vooral vorige week het bericht dat de bioscopen weer recordomzetten wisten te behalen. 2016 belooft voor hun een topjaar te worden met nog drie, waarschijnlijk rooskleurige, maanden te gaan.
Bioscoop heeft geen last van online
De grootste ogenschijnlijke concurrent van de bioscoop jaren geleden, de dvd-speler, hebben we ingeruild voor een HBO- of Netflix-abonnement, wat een nog grotere concurrent lijkt. Niets is dus minder waar. De bioscoopbeleving leeft als nooit tevoren. De popcorn en de cola smaakt beter in de bioscoop dan thuis voor de tv. Niks geen gemak van op pauze kunnen drukken wanneer je wilt en privacy. We willen erop uit, we willen entertainment.
Laat dit een aandachtspunt zijn voor de offline retail die de cijfers van de bioscoop met argusogen moeten hebben bekeken. We kunnen blijven klagen en blijven roepen met zijn allen dat retail einde verhaal dreigt te worden door de online markt, wellicht is het tijd om eens te kijken naar het echte probleem in de mode.
Hoe lang kan de mode het klimaat nog links laten liggen?
Al jaren zit het in mijn hoofd: 'moet de mode niet meer meegaan in de trend van het klimaat?' Dus zomer- en winterkleding later in de winkel, zodat later begonnen kan worden met de uitverkoop. Dit begint natuurlijk bij de leveranciers. Maar stug volhouden aan de oude tradities gaat de branche zeker niet helpen. Het wordt tijd dat er een grote verschuiving plaatsvindt, die misschien al begint bij de beurzen. We kunnen wel blijven inspelen op modetrends, maar als we het klimaat links laten liggen is er niet veel te winnen offline.
Kledingwinkels, vooral de kleinere, starten vaak uitverkoop omdat ze rekeningen moeten betalen. Als ze nu later geleverd krijgen, komt de rekening later en kunnen ze later starten met uitverkoop.
Wat is jouw 'popcornitem', die je de klant kan bieden?
Natuurlijk krijgt de retail steeds meer last van online, maar zet het om in jouw voordeel en gebruik het om een grotere doelgroep te bereiken. En terugkijkend naar de bioscoop. Wat is jouw “popcornitem” wat je jouw klant kan beloven, zodat hij niet thuis achter zijn laptop blijft?
De bioscoop toont elk jaar weer aan dat we er op uit willen voor extra beleving en ook dat de consument bereid is om meer te betalen als dat beter uitkomt.
Maar je moet wel in blijven spelen op de vraag. Ik kan me niet voorstellen dat er afgelopen maanden veel vraag was naar een winterjas.
Foto: David Morris/Flickr
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!