Lokaal
Grote maatschappelijke problemen laten oplossen door een mondiaal clubje van besluiteloze politici? Burgers pakken de problemen met food, fuel en finance liever zelf aan. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen waarin mensen zelf aan de slag gaan om hun manier van wonen, werken en leven minder olie-afhankelijk te maken. Rob Hopkins schreef zijn ideeën over piekolie op in het Transition Handbook dat voor velen een belangrijke informatie- en inspiratiebron is.
Doorgeven
Transition Towns zorgen voor een olievlek van verandering. Dat domino-effect staat Joris Steentjes, bedenker en initiatiefnemer van Doorgeven, ook voor ogen. "Wij willen een bescheiden bijdrage leveren aan een prettige leefomgeving waarin we omzien naar elkaar. Doorgeven is gebaseerd op de Amerikaanse film ‘Pay it forward’. Wij hebben dat vertaald in ‘ik help jou, jij helpt mij door anderen te helpen'. Doorgeven is iets goeds doen voor een ander en diegene inspireren ook iets goeds te doen voor anderen."
Regionaal
Massaproductie heeft zijn hoogtijdagen gehad. Het is tijd voor kleinschalig en lokaal. Zelfs voor de massa. Niet alleen voedsel, maar ook gebruiksvoorwerpen krijgen steeds vaker een regionaal karakter. Toen industrieel ontwerpster Lonny van Ryswyck werd uitgenodigd voor een researchproject in de Noordoostpolder, aarzelde ze. Maar inmiddels is ze verliefd op Nederland en op de polder. Samen met Nadine Sterk vormt ze Atelier NL. In samenwerking met Tichelaar Makkum ontwierpen ze een servieslijn met klei uit diverse regio’s van Nederland.
Uit de buurt
Willem&Drees begon in juni 2009 in de regio Amersfoort om te ontdekken of het mogelijk is om aardappels, groenten en fruit van boeren uit de buurt verkrijgbaar te maken in winkels in de buurt. Het succes bleef niet lang uit. De lokale aanpak werkt ook op grotere schaal. Een voorbeeld is Tesco dat zich intensief bezig houdt met Regional Sourcing. Tesco werkt samen met lokale producenten voor de levering van zuivel (onder het merk Localchoice), groente, vlees en producten als water en bier. Daarmee ondersteunen zij de lokale voedingsindustrie.
Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In Goed Boek beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.
Lokaal is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?
Ga naar de presentatie Goed Doen op Marcom 10 door Hilde Roothart van Trendslator op donderdag 3 juni van 15.15 - 15.45 u.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!