In Europa was sprake van een teruglopende bierafzet, maar dat werd meer dan goedgemaakt door stevige verkoopplussen in opkomende markten in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.
Het ging bij elkaar om ruim 98 miljoen hectoliter, vergelijkbaar met meer dan 39 miljard vaasjes van 25 centiliter.
Heineken deed vooral goede zaken in het premiumsegment, zo maakte de bierbrouwer maandag bekend. Merken die het goed deden: Desperados, Affligem en Sol Premium. Het bedrijf wist daarnaast ook zijn marktaandeel te vergroten in Nederland en de Verenigde Staten.
Voetbal
De groei kwam met name door het eerste kwartaal van dit jaar. Vorig jaar werden er juist in het tweede kwartaal erg veel bierflesjes, glazen en blikjes van Heineken verkocht vanwege het wereldkampioenschap voetbal.
Dat de verkopen in Europa nu wat tegenvallen heeft volgens Heineken te maken met de economische onzekerheid in Griekenland en Rusland.
Heineken zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 6,7 procent toenemen tot 9,9 miljard euro. De operationele winst (beia) nam met 6,5 procent toe tot ruim 1,5 miljard euro. Netto hield het bedrijf 19 procent meer over. Dat komt neer op een winst van 915 miljoen euro.
Heineken verwacht ook de komende maanden meer bier te verkopen dan een jaar geleden, met name in Vietnam en Ethiopië.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!