Groter marktaandeel Superunie en AH

Inkooporganisatie Superunie en supermarktketen Albert Heijn hebben het afgelopen jaar hun marktaandelen zien groeiten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De supermarktconcerns Schuitema, de organisatie achter de C1000-winkels, en Super de Boer (voorheen Laurus) leverden in. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeker Nielsen, opgetekend door het blad Foodpersonality.

Het marktaandeel van Albert Heijn steeg het afgelopen jaar van 27,5 procent in 2006 tot 29,5 procent. Inkooporganisatie Superunie had in 2007 als geheel een marktaandeel van 30 procent tegen 26,7 procent een jaar eerder. Superunie vertegenwoordigt onder meer vijftien winkelformules waaronder Jumbo, Nettorama en Dekamarkt.

Schuitema, dat tot voor kort een dochteronderneming van Ahold was, leverde 0,2 procentpunt in en kwam uit op een marktaandeel van 14,3 procent. Supermarktconcern Laurus, dat per 1 januari Super de Boer is gaan heten, daalde van 11,9 naar 7,3 procent. Het bedrijf exploiteert alleen nog de gelijknamige winkelformule.

De Duitse supermarktketens Aldi en Lidl geven geen scangegevens af, maar Foodpersonality heeft berekend dat zij afgelopen jaar marktaandelen hadden van respectievelijk 8,9 procent en 4 procent tegen 9,6 procent en 3,9 procent een jaar eerder. Koop-Consult sluit de rij met 4,4 procent, gelijk aan 2006 (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie