Dat blijkt uit cijfers die het IAB (Interactive Advertising Bureau) woensdag presenteerde tijdens het Interact congres in Brussel. De cijfers zijn geanalyseerd door PricewaterhouseCoopers en hebben betrekking op de online uitgaven in 19 Europese landen.
In 2008 was de Europese online advertentiemarkt goed voor 12,9 miljard euro, een groei met 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. In de VS bleef de groei steken op 10,6% met een omzet van 16,6 miljard euro. Hoewel Europa dus relatief inloopt; had de markt ook hier sterk te leiden van de crisis. De gevolgen zijn het sterkst merkbaar in de grootste, meest volwassen online markten.
De top 10 landen in Europa tellen voor 93% vqn de totale bestedingen.In veel van deze landen zakte de groei tot onder 20%. Nederland daalde nog sterker en zag de groei inzakken tot 9% (van 729 miljoen naar 794 miljoen euro). Kanttekening hierbij is wel dat de uitgaven aan affiliatemarketing niet in de cijfers zijn opgenomen, terwijl die wel een groot deel van het totaal uitmaken bij ons.
Search blijf de belaqngrijkste post in online. Met een groei van 26% en een waarde van 5,6 miljard euro komt het aandeel in de totale bestedingen op 43%. Rubrieksadvertenties volgen met een groei van 17% en display met 15% groei.
Voor het lopende jaar is het IAB uitgesproken somber. IAB-voorzitter Alain Heureux gaat uit van een vlakke lijn of ten hoogste een kleine plus van 5%. Veel zal volgens hem afhangen van wat adverteerders doen met de budgetten diezij nu hebben bevroren. Gaat het geld alsnog naar traditionele media in plaats van online dqn sluit hij zelfs een kleine daling niet uit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!