Ivo Kleppe was aanwezig bij Het Grote Marketingcongres en schreef een stuk over de ochtend.
De grauwe dinsdagochtend klaart al snel op bij de aanblik van een snelgroeiende kunstmatige grasmat middenin de Amsterdam Arena. Dus zó werkt dat, groei. Hét thema van Het Grote Marketing Congres 2014. Als het niet natuurlijk kan, dan forceren we het maar gewoon. Of het nu een goede binnenkomer of pure toeval is, een mooie voorbode is het zeker.
Langste en kleinste mens
Vandaag draait het allemaal om groei. Van expansiedrift tot persoonlijke ontplooiing, en zo ongeveer alles daar tussenin. Dat is tenminste wat dagvoorzitter Paul Blok ons belooft. Zijn belofte blijkt tevens een waarschuwing te zijn, omdat groei volgens hem altijd ten koste gaat van iets anders en dingen lang niet altijd mooier maakt. Met zijn metafoor over begeleidende foto van de ontmoeting tussen de langste en de kleinste mens van de wereld geeft hij treffend de up- en downside van groei weer.
Want groot kan immers soms net zo ongemakkelijk zijn als klein. Dat vele kleintjes soms sterker kunnen zijn dan één reus, groei dus maakbaar is, is een mooi einde van een metaforische introductie over het bedrijven van marketing anno nu.
Groei en marketing zijn een verdachte combinatie
Kortom, ‘groei en marketing zijn een verdachte combinatie’, aldus Paul Blok. Hij vraagt zich af wat de marketeers in de zaal morgen gaan doen. Hoe gaan zij om met die continue dreiging van een businessmodel dat ieder moment tot het verleden kan behoren door de inzet van talloze disrupters in zo ongeveer iedere markt. Velen weten wat ze morgen gaan doen, maar hoe de klant er op gaat reageren, en wat zij eraan hebben is vervolgens nog maar de vraag.
Grote Marketing Enquête
Een vraag die gedurende de ochtend nog vaak zal worden gesteld zo blijkt later. Zo ook door market research consultant Goos Eilander van Trendbox. Na de van beeldspraak bol staande introductie van Blok, trakteert hij het publiek op een gezonde dosis feiten. Onderzoeksresultaten.
Eilander heeft de trends in marketing in kaart gebracht, gekeken naar de kansen, uitdagingen, risico's en bedreigingen. Eigenlijk kun je zeggen dat hij de cijfermatige onderstroom verzorgt, voor alle onderwerpen die we vandaag zullen horen. Een flink verhaal dat in het kort neerkomt op het waarmaken van dat wat je belooft. Middels goede conversiepaden gebaseerd op een degelijke en weldoordachte strategie. En die strategie, die wordt volgens de cijfers van Goos Eilander de aankomende tijd massaal ter discussie gesteld binnen veel bedrijven. 67 procent van de marketing driven bedrijven overweegt volgens zijn cijfers in het aankomende jaar een strategische heroriëntatie. Een vraagstuk dat naadloos aansluit bij de eerder door Paul Blok ter discussie gestelde klantbehoefte.
Rituals
De keiharde cijfers van Eilander maken plaats voor de mooie verhalen van René Repko. Met een ietwat lange, maar inspirerende presentatie wordt al snel duidelijk waarom de ex-Hema marketing wonderboy de rookworsten en tompoucen heeft verruild voor de eeuwenoude tradities van beauty- en lifestylemerk Rituals. Ze openen de ene na de andere winkel in Spanje, Portugal, London en zelfs New York. Een contrast met de online activiteiten van het merk, want met slechts een handjevol producten in de onlangs gelanceerde webshop, en een vrij basale mobiele app voelt het voor nu allemaal nog niet zo spannend.
Voor Repko dan ook tijd om verhalen over de eeuwenoude rituelen meer en meer ook buiten de winkels te vertellen. Middels rijke blogs, slimme inzet van social, de juiste fotografie, een eigen magazine en belevings PR wil Rituals in de toekomst haar publiek nog beter leren kennen.
Eneco
Na de mooie woorden van een zacht merk als Rituals is het tijd voor het hardere werk. Tijd voor wat hernieuwde energie bij monde van Erik van Engelen, Commercieel Directeur bij Eneco. Zoals Paul Blok tijdens zijn ochtendlijke introductiepresentatie al zei, gaat groei altijd ten koste van iets anders. En dat is meteen het fundament van de inspirerende openingsvideo van Erik van Engelen. 'What if the downside of more, is less?' schalt het door de speakers. Gevolgd door een quote van Barack Obama over de lange weg die verandering vaak met zich meebrengt, vormt het een ietwat megalomane start van een presentatie over Eneco, haar strategische partnerships en groei.
Met een continue drang naar innovatie experimenteert Eneco er met partnerships met NS en zelfs Google lustig op los. Groene treinen voor de Nederlandse vervoerder, en tien jaar lang stroom voor de zoekgigant. En dat allemaal dankzij een nieuw windpark voor de kust van Delfzijl. Van Engelen is er blij mee, maar geeft tegelijkertijd een inkijkje in de downside van al die zichtbaarheid. Kritische Tweets en old school protesten van tegenstanders zorgen zo nu en dan voor wat negatieve energie. De werkelijkheid noemt hij het. Maar ‘Eneco neemt de klagers uiterst serieus’ merkt hij op.
Maar hoe?
Dat wordt niet echt duidelijk. Zolang je maar goed luistert naar de klant en hen voorziet in hun behoefte, ook als je er uiteindelijk niets aan verdient zoals bij de HollandseWind Certificaten. En als je af en toe iets een ludieks wilt doen, zoals Eneco bijvoorbeeld doet met het fictieve NK Tegenwindfietsen in Zeeland, dan moet dat kunnen. Want ook de dingen die in eerste instantie onderaan de streep niets opleveren, zorgen uiteindelijk voor een mooie optelsom voor je merk.
En dat lijkt de tendens van de dag te zijn. Een beetje experimenteren en vooral heel goed luisteren. En als je goed genoeg luistert, dan groei je vanzelf. Of je nou groot bent, of klein. Want je bent nooit te oud om te leren.
Ivo Kleppe is program manager bij TamTam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!