Gerd Leonhard voorspelt: over 6 jaar wordt ruim 80% van alle films, games en muziek online verkocht!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is geen toekomst voor de muziekwinkel, game-verkoper of videotheek. Het ziet er naar uit dat entertainment over 6 jaar niet meer in winkels wordt gekocht maar dat deze data online van eigenaar verwisselt via steeds snellere en goedkopere breedbandkanalen. Retailers van Nederland; luister naar Leonhard (MediaFuturist.com) en ruil je bricks snel om voor clicks nu je pandje in het centrum nog wat oplevert! Leonhard sprak eergisteren op TIME 08 in Istanbul waar hij de toekomst van media en content voorspelde:

Die toekomst ligt volgens hem echter al wel in 2015. Bovenstaande afbeelding laat één van de belangrijkste verschuivingen zien: content wordt steeds meer digitaal en blijft dat ook. Geen gedoe met cd-hoesjes of dikke boeken: de stereotoren van nu is je iPhone, Sony Ericsson Walkman of Blackberry en de boekenkast wordt dan toch eindelijk ingeruild voor een laatje met je digitale boekje. En een DVD-tje huren is wel heel erg ouderwets meldt : wanhopig biedt de innovatieve videotheek een zonnebankservice of zelfs verse roti…

Ander nieuws: men ziet de krant steeds minder als belangrijkste medium voor nieuws. Sinds 2001 is het aandeel van de krant gedaald van 45 naar 35 procent als hofleverancier van het belangrijkste nieuws terwijl het internet in diezelfde periode groeide van 13 naar 40 procent! Ja, echt alles wordt digitaal.

Maar er is meer, content moet ook gratis worden. Dat wordt het nieuwe verdienmodel want je verdient geld met de context die je neerzet om je gratis content. Dat uit zich in beleving, betekenis, relevantie, uitvoering en timing. Drie voorbeelden: de best verkochte mp3 van 2008 op Amazon (5 dollar) was van Nine Inch Nails welke gratis werd gedistribueerd voor fans. Tweede voorbeeld: vier Europese landen verspreiden meer gratis kranten dan betaalde kranten en tenslotte hoorde ik gisteravond op BNR dat je nu gratis alle informatie over je auto kan krijgen via . De man achter dit initiatief verklaarde dat de verkoopprijs van een rapport van 29 euro naar 19 euro ging en dat vervolgens zelfs 9 euro nog teveel gevraagd was. Dan maar gratis aanbieden en het geld volledig terugverdienen via advertising; indien je de gratis check wil, ben je verplicht een aantal aanbiedingen te ontvangen…

Daar zegt Gerd ook nog iets over: Advertising 2.0 komt eraan. Maar kijk zelf even op zijn en oordeel zelf.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie