‘Het is wel leuk om gelijk te hebben’, zo had zijn lezing ook kunnen heten. Hij voorspelde immers al dat internet cd-winkel Boxman het eind van het jaar niet zou halen. Want je kunt heel veel marketinggeld stoppen in het creëren van naamsbekendheid, maar consumentenvertrouwen kun je niet kopen. En na eindeloos marketinggeld in je winkeltje te hebben gepompt zul je toch eens winst moeten gaan maken. Van Breukhoven maakt al winst, met zijn winkels, waarmee hij dus in internet kan investeren. Om Roel Piepers voorspelling dat er over twee jaar geen platenwinkels meer zijn moet hij lachen. Want mensen vinden winkelen gezellig, het geeft ze ervaringen die ze op internet niet kunnen hebben. Bovendien is fulfillment een probleem en dat zal het altijd blijven. Als 15% van de retail in Londen via internet zou plaatsvinden, dan stond de stad helemaal vol bestelauto’s en kon je je er niet meer bewegen. Levertijd via internet is gemiddeld 60 dagen; als je je kerstcadeau’s online wilt bestellen moet je dus nu beginnen! De rampkerst in Amerika vorig jaar werd alleen door Barnes and Noble overleefd, omdat zij winkels hadden en van daaruit konden leveren.
Dat het cd-branden en downloaden met MP3 de platenzaak overbodig gaat maken gelooft van Breukhoven helemaal niet. Want de kwaliteit is minder, en als je echt fan bent wil je toch gewoon die cd met dat boekje hebben. In zijn winkels kun je straks zelf cd’s branden, legaal, en met een veel betere geluidskwaliteit. En verder verkoopt de Free Record Shop natuurlijk allang niet alleen meer cd’s.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!