door Richelle Rondel
Ooit was Instagram erg overzichtelijk. Je kon er foto’s en video’s bewerken en deze delen en dat was het wel zo’n beetje. In de loop der jaren groeide het platform steeds meer uit. We kregen Instagram Stories, Instagram GIF’s en Instagram TV (IGTV). En sinds april dit jaar hebben we Instagram Shopping, een functie die gebruikers een naadloze shopping experience moet bieden.
Instagram Shopping, hoe werkt dat?
Winkelen in Instagram, is dat nieuw? Nee, ook voordat Instagram Shopping beschikbaar voor het grote publiek kwam, konden merken en bedrijven het platform inzetten om producten te verkopen. Alleen waren de mogelijkheden beperkt. Voorheen konden merken en bedrijven alleen via de biografie van hun Instagram pagina een website toevoegen. Daarom plaatsten veel bedrijven ‘link in bio’ in de copy onder een Instagram post. Na iedere nieuwe post werd die link in de bio opnieuw aangepast. Voor webshops is dat natuurlijk niet bijster handig. Op Instagram gaat alles nu eenmaal in een razend tempo, dus is ‘link in bio’ niet bij te houden.
Met de introductie van product tagging biedt Instagram een praktisch alternatief. Met tagging kun je op elke foto die je plaatst een aantal tags plaatsen die linken naar een pop-up artikelpagina. In de tag kun je de artikelnaam en de prijs kwijt. Zo hoeft de klant maar één keer te klikken om te zien om welk artikel het gaat en wat dit kost. Een tweede klik leidt de klant door naar een nieuwe pagina binnen Instagram. Op deze pagina kan het merk meer informatie kwijt, zoals een extra regel informatie, meer foto’s en maximaal vijf getagde artikelen in de foto. Ook kun je carrousels toevoegen met maximaal twintig foto’s. Als laatste stap in het aankoopproces is er de optie voor klanten om vanuit deze pop-up pagina door te klikken naar de webshop, waar ze het artikel kunnen aanschaffen.
Tegelijk heeft Instagram aan de business pagina’s die gebruik maken van deze product tagging functie, een nieuw tabblad toegevoegd, genaamd ‘Shopping’. Wie hierop klikt, krijgt alle posts met koopopties van het betreffende account onder elkaar te zien. De klant hoeft niet meer door de feed te scrollen. Zoals Instagram zelf uitlegt: ‘Give your customers a new way to shop. Shopping on Instagram turns your business into a visual storefront for our community of one billion to explore your best products with a single tap.’
Instagram - one app that has it all?
De vergelijking met WeChat is snel gemaakt. WeChat is bekend als ‘the one app that has it all’. Met 650 miljoen gebruikers is het de meest gebruikte social app in China. WeChat is van oorsprong een chat app, vergelijkbaar met WhatsApp. Maar naast chatten, kun je inmiddels bijna alles in de app: van spelletjes spelen, taxi’s bestellen, video calls maken, eten bestellen, locatie versturen, het nieuws lezen tot zelfs een afspraak met je dokter plannen.
Instagram is hard op weg om een soortgelijke full experience te geven. Door het toevoegen van nieuwe functionaliteiten groeide het uit tot een full-service platform dat het delen, liken en commenten van foto’s en video’s combineert met uiteenlopende functionaliteiten als het sturen van dm’s, videobellen met een groep, IGTV kijken en winkelen. Facetime, Facebook, Messenger en YouTube in een, als het ware. Wat volgt? Een samenwerking met Uber of Tikkie?
Hoe reageert de markt?
Een half jaar na introductie zijn er al 25 miljoen business accounts die de Shopping op Instagram gebruiken. Daarnaast klikken er wereldwijd 90 miljoen Instagram gebruikers op getagde producten. Dus we kunnen gerust vaststellen dat Instagram een behoefte van de gebruiker vervult. Sinds juni test Instagram de Shopping functie ook in Instagram Stories met zogeheten product stickers. In september werd deze optie in 46 landen uitgerold. In het ‘Explore’ tabblad is eveneens een tabblad toegevoegd die is toegespitst op pagina’s waar je spullen zou kunnen kopen. De uitbreiding naar Stories is een interessante stap voor merken en bedrijven. Gebruikers geven aan Stories van merken vaak te bekijken om op die manier up to date te blijven, meer te weten te komen over onderwerpen of producten en om te zien of het wat voor hen is. Daarnaast checken de early adopters graag Instagram voor de nieuwste trends. Met 400 miljoen Stories gebruikers elke dag staan die gebruikers dichtbij de producten die ze willen kopen.
Shopping is interessant voor ieder bedrijf dat iets te verkopen heeft. Het enige wat je nodig hebt, zijn een zakelijk Facebook- en Instagram account. Zorgt er wel even voor dat die twee met elkaar zijn gekoppeld. Is dit voor elkaar, dan maak je binnen Facebook een catalogus aan en kun je beginnen met product toevoegen. Bij ‘bedrijfsinstellingen’ vind je de functie ‘shopping’. Hier selecteer je de catalogus. Vervolgens voeg je maximaal vijf producten toe en kun je beginnen met taggen. Goed om te weten: wie tenminste negen posts heeft getagd, krijgt een beoordeling.
Als Facebook je account goedkeurt, verschijnt in je account een extra ‘shop-tabblad’. Dit zorgt ervoor dat bezoekers jouw shop gemakkelijker vinden. Wil je weten wat er gebeurt? Onder de functie ‘statistieken’ vind je de resultaten van het bedrijfsaccount. Ook kun je zien hoe vaak een post is bekeken, hoe vaak op de betaallink is geklikt en welke foto’s populair zijn.
De reden voor mensen om Instagram te gebruiken, is dat ze er inspiratie vinden en mooie content kunnen liken. Instagram Shopping vraagt een andere contentstrategie. Je wilt immers dat bezoekers jouw producten kopen. Voor de foto die je op Instagram plaatst, hanteer je de Instagram strategie: visueel aantrekkelijke, likable content. Voor de foto’s die bezoekers te zien krijgen als ze doorklikken, gebruik je de webshop strategie. Dit wil zeggen dat afbeeldingen duidelijk zijn en dat en dat je zorgt voor heldere productspecificaties. Leer welke methodes werken die de Instagram gebruiker aanzet tot het kopen van jouw producten. Hoe makkelijker, hoe beter.
Blijf inspireren
En vooral, blijf inspireren. Met product tagging zet Instagram een slimme stap om het online kopen te stimuleren. Waar het vroeger omslachtig was om een product dat de klant had gezien op een webshop te vinden, is dat nu zo voor elkaar. Bovendien moest je de app dan verlaten. Instagram houdt de gebruiker nu in de app, breidt zijn functies uit en bedient de gebruiker op zijn wenken, zonder deze te verliezen. Wanneer je het product in de app hebt bekeken en besluit om het toch niet aan te schaffen, keer je met twee klikken weer terug en scroll je lekker verder.
Voor bedrijven is product tagging een absolute aanrader. Als je dit ook nog eens weet te combineren met een dosis inspiratie en creatieve content die de gebruiker uitdaagt tot klikken, levert Instagram Shopping je geheid een nieuwe doelgroep op.
Richelle Rondel is brand manager bij Dept Agency.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!