De laatste tijd valt me steeds vaker op dat de ontwikkelingen op het web veel te snel gaan voor de rest van de Nederlandse marketeers. Waar de online wereld in een rap tempo richting web3.0 gaat, begint de marketingwereld het verschijnsel Zoekmachinemarketing pas net te accepteren en gebruiken. Enkele klinkende voorbeelden uit de afgelopen weken illustreren dit probleem. Op de Nationale Marketing Dag van enkele weken geleden kende bijvoorbeeld maar 1/3 van de zaal tijdens spreker Van Hooijdonk het verschijnsel RSS. Na een presentatie die ik de week daarvoor gaf bleken slechts 3 van de 25 aanwezigen Linkedin te gebruiken?.meer dan de helft had er zelfs nog nooit van gehoord! En dat in een zaal met ondernemers en marketeers.
Natuurlijk moeten de echte online en nieuwe media experts de ontwikkelingen blijven volgen en overal van op de hoogte zijn. Deze kennis kan echter niet direct worden doorgeplaatst naar de rest van de marketingwereld, waar dat nu nog te vaak gebeurd. Te vaak worden ontwikkelingen en startups aangehaald die een nog kleine invloed hebben op het Nederlandse marketingklimaat, denk bijvoorbeeld aan Twitter.
Ik denk dan ook dat de kracht van de online marketing en nieuwe media consultants gericht moet zijn op het creëren van eye-openers en motivaties, alvorens de diepte in te gaan. Hierbij is een directe integratie van offline met online een eerste stap, die vorige week nog in een artikel op #When:05:42:00Z" title="#When:05:42:00Z">Marketingfacts is besproken.
Ik ben erg benieuwd hoe de lezers van Molblog over dit onderwerp, dat een steeds groter probleem aan het worden is, denken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!