Meta - het moederbedrijf van Facebook - stopt per 1 oktober met de ondersteuning van live shopping op Facebook. Merken en influencers die nu gebruikmaken van livestreamvideo's met de intentie om producten te verkopen aan kijkers, kunnen overstappen op de live shopping-functie van Instagram. Meta raadt organisaties bovendien aan om gebruik te maken van advertenties binnen Reels, een videodienst die beschikbaar is binnen Facebook en Instagram.
Live shopping via Facebook is bijna twee jaar beschikbaar geweest. Concrete financiële resultaten voor Meta en deelnemende organisaties ontbreken.
Consumentengedrag verandert
Volgens Meta is het veranderende consumentengedrag reden om te stoppen met live shopping op Facebook. In een blogpost schrijft het bedrijf dat de interesse van consumenten verschuift (van livestream video's) naar korte video's. En dat is precies wat Reels is; een functie binnen Facebook en Instagram die korte video's van bekenden, influencers en adverteerders laat zien.
Facebook volgt TikTok
Facebook is niet het enige socialmediaplatform dat live shopping de nek omdraait. Een maand geleden werd bekend dat TikTok zijn live shopping-experimenten in Europa beëindigt vanwege tegenvallende opbrengsten voor het bedrijf én deelnemende organisaties. In Azië is live shopping wél succesvol omdat het ingeburgerd is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!