Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches. In deze editie nemen we modemerken onder de loep. Welke modeketens zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.
De top 10 meest besproken modemerken
Opvallende aanvoerder van de lijst is het Nederlandse C&A, op de voet gevolgd door Zweedse modeketen H&M. Nieuwkomers in de lijst zijn Esprit, Scotch & Soda en Coolcat. Primark viel van de tweede positie in 2017 naar zesde positie dit jaar.
De top 10 met bijbehorende scores:
- C&A (82)
- H&M (81)
- Esprit (70)
- Scotch & Soda (68)
- Zara (67)
- Primark (65)
- G-Star (63)
- Mango (60)
- Coolcat (58)
- Miss Etam (53)
Fashionweek en inhakers zorgen voor buzz
De buzz rondom berichtgeving van modemerken wordt voornamelijk veroorzaakt na de presentatie van nieuwe collecties, tijdens de (Amsterdam) Fashionweek en andere inhaakmomenten zoals Halloween, Koningsdag en Kerstmis. Ook BlackFriday en Cybermonday doen het zeer goed in Nederland, al is de populariteit hiervan vooral bij webshops terug te zien. Internationale modeketens zoals de Spaanse retailgigant Zara, H&M en Primark kiezen ervoor om vooral op termen als ‘fashion’ en ‘fashionweek’ in te spelen, zoals blijkt uit de data van de Brand Monitor van OBI4wan:
Het iets meer nuchtere en van oorsprong Hollandse C&A kiest er juist voor om traditiegetrouw in te spelen op het nieuwe schooljaar met een #backtoschool-campagne:
Fashionably viral met nieuwste collectie en campagnes
Juist nieuwe campagnes en lanceringen van nieuwe collecties doen het goed. H&M lanceert al een aantal jaar succesvolle samenwerkingen met bekende modeontwerpers, waarbij de kledingrekken en webshops binnen no-time leeggeroofd zijn. Dit jaar ging de Moschino-collectie van H&M viral op social media:
Deze piek is ook duidelijk terug te zien in oktober: het volume in posts rondom ‘collectie’ schiet omhoog. H&M onderscheidt zich duidelijk van de andere merken door in elk seizoen met nieuwe collecties naar buiten te treden. Voor Esprit is het voorjaarsseizoen een belangrijk moment om de nieuwe collectie te etaleren.
Mode & Tech: nieuwe shopping experience
Retail en technologie gaan goed samen, en dat weten modemerken ook. Zara maakt bijvoorbeeld gebruik van augmented reality in de winkel en de etalages. Door middel van de Z(AR)A-app, kun je nu bij geselecteerde winkels virtueel shoppen. In plaats van geklede paspoppen, selecteer je via de app de kleding die je virtueel ‘aanpast’ bij modellen. Met één druk op de knop bestel je direct je outfit direct of shop je verder in de winkel:
Op social media is er sinds de lancering van deze nieuwe feature een flinke piek in de berichtgeving rondom Zara te zien. Sinds april dit jaar verschenen er ruim vierduizend berichten omtrent het modemerk. Het groots lanceren van nieuwe ontwikkelingen draagt bij aan het gesprek over een merk op social:
Zara is sowieso dé voorloper als het gaat om technologie combineren met de shopping experience. Van interactieve spiegels in de pashokjes tot een ‘click-and-collect’-winkel in Londen: Zara maakt het haar jonge doelgroep zo gemakkelijk mogelijk. De innovatie van het Spaanse modehuis draagt bij aan de connectie tussen het merk en de klant en wordt besproken op social media.
Duurzaamheid blijft belangrijk topic: omarm het!
Naast technologische vooruitgang is en blijft duurzaamheid een belangrijk topic voor modemerken sinds de Rana Plaza-fabriek in Bangladesh instortte. Modemerken zoals C&A, Primark en H&M beloofden na deze tragische ramp massaal beterschap. Deze dag wordt gezien als een groot omslagpunt voor betere arbeidsomstandigheden en duurzaam ondernemen. De Fashion Revolution Week en later ook de Fashion Transparancy Index worden in het leven geroepen en er is in april een duidelijke piek te zien in de berichtgeving rondom modemerken gecombineerd met het topic duurzaamheid:
Modemerk Esprit ondertekent op 18 april het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, wat resulteert in een enorme piek rondom berichtgeving om het merk:
Het terugdraaien van de reputatie- en imagoschade uit het verleden is niet gemakkelijk, maar door positieve berichtgeving kun je de (social) buzz rondom de Fashion Revolution Week wel aangrijpen om te laten zien dat er werkelijk iets is veranderd én dat jouw organisatie duurzaam ondernemen omarmt.
Thema’s als ‘transparancy’ en de hashtags #fashionrevolution en #whomademyclothes zijn tijdens de Fashion Revolution Week dan ook hot topics in combinatie met modemerken:
Fashionbloggers en influencers bepalen de trend
In 2018 zet de influencertrend in de modewereld zich voort. Het is geen nieuws dat bloggers en modemerken elkaars positie kunnen versterken. De invloed van bloggers en fashionista’s op de doelgroep is enorm. In augustus van dit jaar verscheen één Zara-jurkje in zo veel influencerberichten op Instagram en blogs, dat het kledingstuk niet meer aan te slepen was, schrijft Elle Magazine. Het gaat om dit mooie exemplaar:
Voornamelijk Zara, H&M en C&A richten zich in hun campagnes op influencercontent, zo blijkt uit onze data.
Over dit onderzoek
De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.
Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende modemerken meegenomen: Primark, Zara, H&M, Mango, River Island, Pull&Bear, Monki, Jack&Jones, Topshop, Bershka, America Today, C&A, Forever21, Scotch & Soda, The Sting, WE Fashion, Vero Moda, Coolcat, Esprit, Miss Etam, Superdry, SissyBoy, Vanilia, Urban Outfitters, G-Star, Denham, Jack Wolfskin, Patagonia, The North Face en O’Neill.
Tekst: Nadine Felderhoff (OBI4wan)
Lees hier welke webshops de meeste online buzz genereerden in 2018.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!