De grootste businessuitdagingen voor B2B-marketeers in 2015

Een B2B-marketeer heeft doorgaans niet dezelfde doelen als zijn B2C-collega. En ook nog eens een andere strategie om er te komen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

{door Joris Schoonis] Eind vorig jaar voerden we een uit onder marketeers. Nu hebben we de resultaten verder verfijnd om eens te kijken hoe het zit voor de B2B-marketeer. Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste trends, doelen en uitdagingen voor de B2B-marketeer.

Technologie, marketingkanalen en –strategieën veranderen haast dagelijks. Voor B2B-marketeers is het zaak om de beste manier te vinden om hun (potentiële) klanten te voorzien van gepersonaliseerde content, op het juiste moment en waar ze ook zijn. Uit het onderzoek blijkt dat de B2B-marketeers het eens zijn: dit kan alleen maar door de klant centraal te stellen in de strategie en de meetresultaten op één lijn te plaatsen.

Uit het onderzoek blijkt dat betreffende de uitgaven voor marketing:

  • 84% van de B2B marketeers van plan is om de uitgaven gelijk te houden of te vergroten
  • 34% van de B2B marketeers denkt  de reclame-uitgaven te verschuiven van traditionele massamedia naar digitale kanalen

De grootste businessuitdagingen voor B2B marketeers zijn daarbij :

  • Ontwikkelen van new business (33%)
  • Verbeteren van de kwaliteit van leads (32%)
  • Meer vraag en leadgeneratie (27%)

Van de B2B-marketeers gelooft 73% dat e-mailmarketing essentieel onderdeel is van hun marketingproces. En 59% stelt dat e-mail een onmisbaar onderdeel is voor het bieden van diensten en service.


Responsive design wordt door 94% procent van de B2B marketeers altijd of vaak gebruikt. Onder B2B-marketeers die mobile inzetten, heeft 53% mobile marketing geïntegreerd in hun algehele strategie. Dat betekent dat ze sms, push notifications, mobiele applicaties of location-based functionaliteiten gebruiken.

Om een samenhangende customer journey te creëren, is CRM een onmisbare technologie volgens de onderzochte marketeers. Ook marketing analytics en de inzet van mobiele applicaties scoren hoog.


Omdat de technologie in zo’n rap tempo verandert, is het opbouwen van een één-op-één-relatie met de klant en het delen van de juiste content op het goede moment steeds belangrijker. Onafhankelijk van de tactiek, het kanaal of de strategie van een B2B-marketeer, is elk contactmoment een kans om de digitale customer journey te verbeteren.

In hoeverre komt jouw marketingstrategie overeen met bovenstaande bevindingen?

Joris Schoonis is Vice President Sales Northern Europe - Marketing Cloud, bij Salesforce

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie